Online reserveren
of bel: 030 232 04 50

 

Al 10 jaar verzorgt het Louis Hartlooper Complex diverse filmcursussen met een deskundig team van docenten die hun filmkennis toelichten aan de hand van uiteenlopende filmfragmenten. Sinds 2016 volg je de cursussen in een heuse filmzaal; de nieuwste zaal 5. Het interieur van zaal 5 past uitstekend bij de bijzondere bouw van Louis Hartlooper Complex en beschikt tevens over de nieuwste technieken. De zaal biedt 26 comfortabele en luxe stoelen met klaptafeltjes waardoor de zaal zeer geschikt is voor cursussen. Vanaf oktober starten de filmcursussen van het nieuwe seizoen. Bekijk hieronder het aanbod en leer meer over de docenten. 

 

Enthousiast geworden? Vul het inschrijfformulier in en verstuur het naar filmcursus@hartlooper.nl.

Klik hier voor het inschrijfformulier en de prijzen >

 

Mocht dit niet lukken, stuur dan een mail naar filmcursus@hartlooper.nl waarin de volgende gegevens staan: naam, e-mail, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en de naam van de cursus en of u in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief.

 


FILMANALYSE II | Docent: Rudi de Boer

dinsdag 9, 16, 23 jan | 6, 13, 20 feb | 19:00-21:00
Wij weten dat regen in een film een dramatisch effect geeft, maar wat zegt de wind? Is er sprake van duidelijke of verborgen symboliek? Kan propaganda kunstzinnig zijn of een blockbuster filosofisch? Een doorsnee actiefilm uit de jaren tachtig kun je ook zien als Koude-Oorlog-propaganda. Films kunnen cultureel en historisch gebonden zijn, bijvoorbeeld door censuur. Maar zelfs een politiek gevoelig onderwerp als gay rights kan in een commerciële Hollywoodfilm naar voren komen. Aan de hand van verschillende fragmenten wordt gekeken naar montage, cameravoering, acteren, geluid, licht en art-direction. Leer je bij Filmanalyse I hoe je als kijker wordt gestuurd, bij Filmanalyse II wordt dieper ingegaan op de relatie tussen de maker en het medium film. De cursussen zijn los van elkaar te volgen.

 

FILM & FILOSOFIE (De denkende film) | Docenten: Kevin Toma & Sabine Winters
donderdag 4, 11, 18, 25 jan | 1, 8 feb | 19:00-21:00
'Even een filmpje pakken.' We consumeren films aan de lopende band. Anders dan een goed boek of een muziekstuk associëren we film al snel met gemakkelijk verteerbaar amusement. Maar film is als kunstvorm zoveel méér; zelfs wanneer we geloven dat we met het verstand op nul kijken, trekken we voortdurend conclusies over wat we zien en horen en worden we constant aan het denken gezet. Deze cursus staat uitgebreid stil bij de verhouding tussen film en filosofie. Hoe word je als filmtoeschouwer een denkende mens? Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma en student filosofie Sabine Winters stellen het plezier van het actieve, bewuste én filosofische filmkijken voorop, en dat aan de hand van talrijke prikkelende filmfragmenten. Aan bod komt onder meer de vraag of films kunnen denken, en hoe films een filosofische blik werpen op de ontmoeting met de ander. De cursus bestaat uit zes op elkaar aansluitende avonden van twee uur, met ongeveer de volgende indeling:
Inleidende avond
Hoe kunnen films je aan het denken zetten?
Kunnen films denken?
Film, filosofie en tijd
Film, filosofie en werkelijkheid
Film, filosofie en de ontmoeting met de ander

 

DOCUMENTAIRE MAKEN IN DE PRAKTIJK vervolg | Docent: Annelotte Verhaagen
zaterdag 13, 27 jan | 17 feb | 10 maart | max. 15 cursisten | 11:00-14:00
Op verzoek van cursisten van de cursus ‘Documentaire maken in de praktijk’ organiseren we ook dit jaar een korte vervolgcursus. Dus wil jij een extra stap zetten bij het maken van je eigen docu, web-video, videopitch, levensverhaal of videoblog, schrijf je dan opnieuw in via het formulier.

Steeds meer mensen maken in hun werk of privé gebruik van video. Terecht, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, zegt men wel eens. De apparatuur is meestal wel voorhanden: met de huidige camcorders en smartphones kan je aardige beelden maken. Maar het valt nog niet mee om een echt mooi filmpje te maken. Of het nu gaat om een serieus plan voor een artistieke documentaire, een webvideo of een home-movie, er is een aantal basisregels en trucs, die ervoor zorgen dat je ondanks beperkte middelen toch een film maakt die het aanzien (en horen) waard is. In deze cursus leer je het beste uit je camera te halen en een verhaal te vertellen in beeld en geluid. De cursus gaat uit van een laag instapniveau en de cursisten werken met hun eigen apparatuur. Huiswerk naar eigen inzicht, de montage komt alleen theoretisch aan bod.

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 7 | Docent: Constant Hoogenbosch
maandag 5, 12, 19, 26 maart | 9, 16 april | 19:00-21:00
In de zevende editie van de succesvolle cursusserie rond De Grote Regisseurs richt filmdocent Constant Hoogenbosch zich op een nieuwe reeks regisseurs. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In de zevende reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen twee Amerikaanse regisseurs met Mike Nichols en Jim Jarmush, twee Koreaanse regisseurs met Kim Ki-Duk en Chan-wook Park en twee Duitse regisseurs met Wim Wenders en Tom Tykwer. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en richt hij zich op de stijl en kenmerken van de makers. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.


Les 1: Mike Nichols (VS, 1931 – 2014) - Films: Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966), The Graduate (1967), Catch-22 (1970), Carnal Knowledge (1971), Silkwood (1983), Postcards from the Edge (1990), Wolf (1994), Angels in America (2003), Closer (2004), Charlie Wilson's War (2007).
Les 2: Jim Jarmush (VS, 1953 – ) - Films: Stranger Than Paradise (1983), Down by Law (1986), Coffee and Cigarettes (1986), Mystery Train (1989), Dead Man (1995), Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999), Broken Flowers (2005), Only Lovers Left Alive (2013), Paterson (2016).
Les 3: Kim Ki-Duk (Korea, 1960 –) - Films: Crocodile (1996), The Isle (2000), Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003), Bin-jip (2004), The Bow (2005), Sad Dream (2008), Amen (2011), Moebius (2013), The Net (2016).
Les 4: Chan-wook Park (Korea, 1963 – ) - Films: Joint Security Area (2000), Sympathy for Mr. Vengeance (2002), Oldboy (2003), Three... Extremes (2004), Sympathy for Lady Vengeance (2005), I'm a Cyborg, But That's OK (2006), Stoker (2013), The Handmaiden (2016).
Les 5: Wim Wenders (Dld, 1945 – ) - Films: Alice in den Städten (1974), Der Amerikanische Freund (1977), Paris, Texas (1984), Der Himmel über Berlin (1987), Bis ans Ende der Welt (1991), Lisbon Story (1994), The End of Violence (1997), Buena Vista Social Club (1999), The Million Dollar Hotel (2000), Don't Come Knocking (2005), Pina (2011), Every Thing Will Be Fine (2015).
Les 6: Tom Tykwer (Dld, 1965 – ) - Films: Die tödliche Maria (1993), Lola rennt (1998), Der Krieger + Die Kaiserin (2000), Heaven (2002), Perfume: The story of a murderer (2006), Drei (2010), Cloud Atlas (2012), A Hologram for the King (2016).

 

ALTERNATIEVE REIS DOOR DE FILMGESCHIEDENIS | Docent: Rob van Scheers
donderdag 1, 8, 15, 29 maart | 5, 12 april | 19:00-21:00
Iedere kunstenaar, en dus ook een filmer, staat op de schouders van zijn voorgangers. De grote Spaanse cineast Luis Buñuel (1900-1983) noemt dat in zijn autobiografie 'Mijn laatste snik' heel fraai: verborgen continuïteit. Hij bedoelt: in je jeugd sla je beelden, camerabewegingen en muziek op, en als je zelf iets maakt komt dat er vaak onbewust weer uit. Met de wet van Buñuel in de hand kun je door de filmgeschiedenis gaan. Dan stuit je op allerlei onvermoede dwarsverbanden en crosslinks. En dat is wat we in deze cursus gaan doen. In zes bijeenkomsten zoomen we aan de hand van fragmenten en artikelen in op vragen als: wat heeft Verhoeven's Basic Instinct met Hitchcock's Vertigo te maken? Wat leende Martin Scorsese van Buñuel? Wie zag Buñuel zelf als zijn grote voorbeeld? Hoe verhoudt zich het Duitse expressionisme tot de Amerikaanse film noir? Wat deden de schrijvers toen ze hun Once Upon a Time in the West in elkaar zetten? David Lean komt voorbij. Jean Renoir. Spielberg. Fellini. Cameron. Maak je op voor een avontuurlijke, niet eerder vertoonde reis door de filmgeschiedenis, en leer en passant hoe dat werkt: kunst.

BEELDVERHALEN | Docent: Rob van Dam
maandag 14, 28 mei en 4 juni | 19:00-21:00
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet. Iedereen kijkt om zich heen, maar ziet iedereen hetzelfde? Goed kijken kan je leren. In deze cursus ga je kijken omzetten in zien. Daarnaast leer je om van je eigen beelden (foto’s) een verhaal te maken. Als afsluiting presenteren we onze verhalen aan elkaar in de vorm van een pechakucha (zie https://www.pechakucha.org/). Andere onderdelen die aan de orde komen zijn: ordenen en selecteren van beelden, verhaal opbouw en leren presenteren.

 

Week 1: Introductie | Ontstaan van een verhaal | Weekopdracht: foto’s nemen van een detail

Week 2: Ordenen | Opzet verhaal | Weekopdracht: aanvullende foto’s en 1e presentatie maken.

Week 3: Presentatie maken definitief | Presentatie aan elkaar in vorm van pechakucha

 


Informatie docenten

 

Over Constant Hoogenbosch

Constant Hoogenbosch studeerde Cultuur- en Mentaliteitsgeschiedenis met bijvakken Kunstgeschiedenis, Filosofie, Sociologie en Culturele Antropologie. Het veelzijdige pakket maakt het mogelijk film vanuit verschillende culturele, sociaal-maatschappelijke en historische perspectieven te belichten, waarbij iedere discipline een heel eigen kennisbijdrage levert. Naast verschillende (educatieve) filmwerkzaamheden voor filmhuizen en culturele centra is Hoogenbosch verbonden aan de Hoge School in Breda, als docent Film- en Mediatheorie en docent Journalistiek verbonden aan het Rijn IJssel College in Arnhem, verbonden aan het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (Eye) en al 10 jaar de vaste filmredacteur voor Omroep Gelderland.

Zijn specialiteiten: film algemeen, regisseurs, recente films en klassiekers, filmgeschiedenis, wereldcinema (Azië, Scandinavië, Zuid-Amerika, Australië e.a.), filmmuziek, genrefilms (cultfilms), cultuur/sociaal maatschappelijke filmgeschiedenis, film en games.

 

Over Rudi de Boer

Tijdens zijn studie Theater, Film & Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht is Rudi de Boer zich gaan verdiepen in de filmgeschiedenis en verschillende filmculturen en ontdekte hij dat er behoefte was aan filmeducatie. Hij ging filmcursussen geven aan diverse studenten en heeft na het afronden van zijn studie deze traditie voortgezet in het Louis Hartlooper Complex. Inmiddels is hij als filmdocent werkzaam bij diverse filmtheaters, opleidingen en filmfestivals.

 

Over Kevin Toma

Kevin Toma (Sittard, 1974) studeerde Film en Opvoeringskunsten aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hij begon met het schrijven van filmrecensies voor de Filmkrant, en werkte later een periode als webredacteur voor Cinema.nl. Hij is sinds 2007 als filmjournalist verbonden aan de Volkskrant, geeft filmlezingen en -inleidingen door het hele land en maakt daarnaast al sinds 1994 nieuwe, eigentijdse muziek voor zwijgende films. Sinds 2008 verzorgt hij verschillende filmcursussen in het Louis Hartlooper Complex.

 

Over Annelotte Verhaagen

Annelotte Verhaagen geeft sinds 2008 filmcursussen Achtergronden van de Documentaire en Documentaire maken in de Praktijk. Audiovisuele producties: onafhankelijke documentaires en educatieve films, bedrijfspresentaties, web-video’s in opdracht. Training & advies: lezingen en cursussen, script coaching en videotraining op maat voor particulieren, groepen, of in-company.

 

Over Rob Scheers
Rob van Scheers (1959) is auteur van vijftien non-fictieboeken, waaronder de biografie van Paul Verhoeven: Een filmersleven. Voor de Volkskrant schrijft hij regelmatig grote achtergrondverhalen over film, en wekelijks heeft hij in Elsevier een filmrecensie. Ook is hij gastdocent aan de Universiteit Utrecht, faculteit Film & Theaterwetenschappen.

 

Over Rob van Dam
De passie van Rob van Dam is de openbare ruimte. De straat, het plein, de omgeving die van ons allemaal is, het gewone, waar je voorbij loopt. Hij wil je laten zien wat je door zijn bril ziet. Met oog voor het detail, voor het ongewone. Rob van Dam is openbare ruimte ontwerper. Hij heeft jaren bij verschillende gemeentes en landschapsarchitecten bureaus gewerkt en heeft nu zijn eigen ontwerpbureau (www.urbandesigners.nl). In zijn ontwerpen is hij bezig om van niets plekken, iets plekken te maken. Daarnaast geeft hij les op de kunstacademie (HKU) in het ontwerpen van openbare ruimte en leert hij studenten kijken. Rob geeft lezingen over kijken bij verschillende organisaties en evenementen zoals: Pechakucha avonden, culturele zondagen, dag van de architectuur, cabaretfestivals, talkshows, Rotary Nederland, bij bedrijven etc.