Filmcursussen
Al meer dan 10 jaar verzorgt het Louis Hartlooper Complex diverse filmcursussen met een deskundig team van docenten, elk met hun eigen specialiteiten op het gebied van film. Tijdens de cursussen lichten de docenten hun filmkennis toe aan de hand van uiteenlopende voorbeelden en filmfragmenten. De cursussen worden gegeven in een heuse filmzaal: de kleinste en nieuwste zaal van het Louis Hartlooper Complex. Met 26 comfortabele stoelen met klaptafeltjes is zaal 5 de perfecte locatie voor de filmcursussen. Elk jaar starten de cursussen in oktober en lopen tot juni. Bekijk hieronder het aanbod en leer meer over de docenten.
Aanmelden
Enthousiast geworden? Mail dan het ingevulde inschrijfformulier naar filmcursus@hartlooper.nl. Als dit echt niet lukt is het eventueel ook mogelijk om een mail te sturen naar filmcursus@hartlooper.nl met daarin de volgende gegevens: naam, e-mail, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, de naam van de cursus en of u in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief.
Klik hier voor het inschrijfformulier en de prijzen
FILMANALYSE | Docent: Rudi de Boer | VOL
dinsdag 8, 15, 22, 29 jan | 5, 12 feb | 19:00-21:00
Wat wil ik het publiek laten zien? Dit is de basisvraag voor elke filmmaker. Wie ga ik filmen, hoe ga ik filmen en waar ga ik dat doen? Door de verschillende onderdelen van film te behandelen zal duidelijk worden dat de antwoorden op deze vragen allemaal keuzes zijn die de uiteindelijke look van de film bepalen. Al deze elementen samen bepalen hoe de film beleefd zal worden door het publiek. Mooie zeventiende-eeuwse jurken geven een film bijvoorbeeld een romantisch tintje terwijl snelle montage en enge muziek meteen zorgen voor de nodige spanning. En sommige Hollywoodacteurs leven onder het mom van method-acting zelfs weken op straat om hun rol zo goed mogelijk te kunnen vertolken om de film de juiste sfeer mee te geven. Per onderdeel zullen filmfragmenten van zowel toen als nu een beeld schetsen van de manier waarop het gebruik van deze filmelementen een film maakt. De verschillende onderdelen die onder de loep worden genomen zijn: Cameravoering, Montage, Geluid, Acteren, Licht en Art-direction.
FILM & FILOSOFIE (De denkende film) | Docenten: Kevin Toma
donderdag 10, 17, 24, 31 jan | 7, 14 feb | 19:00-21:00
'Even een filmpje pakken.' We consumeren films aan de lopende band. Anders dan een goed boek of een muziekstuk associëren we film al snel met gemakkelijk verteerbaar amusement. Maar film is als kunstvorm zoveel méér; zelfs wanneer we geloven dat we met het verstand op nul kijken, trekken we voortdurend conclusies over wat we zien en horen en worden we constant aan het denken gezet. Deze cursus staat uitgebreid stil bij de verhouding tussen film en filosofie. Hoe word je als filmtoeschouwer een denkende mens? Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma en student filosofie Sabine Winters stellen het plezier van het actieve, bewuste én filosofische filmkijken voorop, en dat aan de hand van talrijke prikkelende filmfragmenten. Aan bod komt onder meer de vraag of films kunnen denken, en hoe films een filosofische blik werpen op de ontmoeting met de ander.
De cursus bestaat uit zes op elkaar aansluitende avonden van twee uur, met ongeveer de volgende indeling:
Les 1: Inleidende avond
Les 2: Hoe kunnen films je aan het denken zetten?
Les 3: Kunnen films denken?
Les 4: Film, filosofie en tijd
Les 5: Film, filosofie en werkelijkheid
Les 6: Film, filosofie en de ontmoeting met de ander
DOCUMENTAIRE MAKEN IN DE PRAKTIJK vervolg | Docent: Annelotte Verhaagen
zaterdag 12, 26 jan | 9, 16 feb | max 15 cursisten | 11:00-14:00
Op verzoek van cursisten van de cursus ‘Documentaire maken in de praktijk’ organiseren we ook dit jaar een korte vervolgcursus. Dus wil jij een extra stap zetten bij het maken van je eigen docu, web-video, videopitch, levensverhaal of videoblog, schrijf je dan opnieuw in via het formulier. Steeds meer mensen maken in hun werk of privé gebruik van video. Terecht, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, zegt men wel eens. De apparatuur is meestal wel voorhanden: met de huidige camcorders en smartphones kan je aardige beelden maken. Maar het valt nog niet mee om een echt mooi filmpje te maken. Of het nu gaat om een serieus plan voor een artistieke documentaire, een webvideo of een home-movie, er is een aantal basisregels en trucs, die ervoor zorgen dat je ondanks beperkte middelen toch een film maakt die het aanzien (en horen) waard is. In deze cursus leer je het beste uit je camera te halen en een verhaal te vertellen in beeld en geluid. De cursus gaat uit van een laag instapniveau en de cursisten werken met hun eigen apparatuur. Huiswerk naar eigen inzicht, de montage komt alleen theoretisch aan bod.
DE GROTE REGISSEURS REEKS 4 (herhaling) | Docent: Constant Hoogenbosch | VOL
maandag 4, 11, 18 feb | 4, 11, 18 maart | 19:00-21:00
De herhalingen van eerdere cursusreeksen rond De Grote Regisseurs bleken afgelopen seizoenen een groot succes. Een goede reden voor filmdocent Constant Hoogenbosch om ook reeks 4 in herhaling te laten gaan. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In deze herhaling van reeks 4 bespreekt Hoogenbosch regisseurs Sidney Lumet en Sam Peckinpah, twee Amerikanen uit dezelfde generatie, maar met een heel andere kijk op film en daarmee ook een heel andere aanpak. We kijken ook naar Paul Verhoeven en Alex van Warmerdam van Nederlandse bodem, twee regisseurs die niet verder uit elkaar kunnen liggen. De hekkensluiters zijn ware visonairs. Tim Burton en Wes Anderson hebben naam gemaakt met fantasievolle en visueel overweldigende films met een heel eigen en herkenbaar watermerk. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en neemt hij de stijl en kenmerken van de makers op de korrel. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen. NB: uiteraard is deze herhaling van de cursus bij de nog levende regisseurs helemaal geactualiseerd en up to date.
Les 1: Sidney Lumet (1924–2011): films als12 Angry Men (1957) - The Pawnbroker (1964) - Fail-Safe (1964) - The Hill (1965) - The Offence (1973) - Serpico (1973) - Dog Day Afternoon (1975) - Network (1976) - The Verdict (1982) - Before the Devil Knows You're Dead (2007).
Les 2: Sam Peckinpah (1925–1984): films als Major Dundee (1965) - The Wild Bunch (1969) - The Ballad of Cable Hogue (1970) - Straw Dogs (1971) - Junior Bonner (1972) - The Getaway (1972) - Pat Garrett & Billy the Kid (1973) - Bring Me the Head of Alfredo Garcia (1974) - Cross of Iron (1977).
Les 3: Paul Verhoeven (1938): films als Turks fruit (1973) - Soldaat van Oranje (1977) - Spetters (1980) - De vierde man (1983) - Flesh+Blood (1985) - RoboCop (1987) - Total Recall (1990) - Basic Instinct (1992) - Showgirls (1995) - Starship Troopers (1997) - Zwartboek (2006) - Elle (2016).
Les 4: Alex van Warmerdam (1952-): films als Abel (1986) - De noorderlingen (1992) - De jurk (1996) - Kleine Teun (1998) - Ober (2006) - De laatste dagen van Emma Blank (2009) - Borgman (2013) - Schneider vs. Bax (2015) - Nr. 10 (2018).
Les 5: Tim Burton (1958-): films als Beetlejuice (1988) - Batman (1989) - Edward Scissorhands (1990) - Batman Returns (1992) - Ed Wood (1994) - Mars Attacks! (1996) - Sleepy Hollow (1999) - Big Fish (2003) - Corpse Bride (2005) - Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007) - Alice in Wonderland (2010) - Big Eyes (2014) - Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016).
Les 6: Wes Anderson (1969): films als Rushmore (1998) - The Royal Tenenbaums (2001) - The Life Aquatic with Steve Zissou (2004) - Fantastic Mr. Fox (2009) - Moonrise Kingdom (2012) - The Grand Budapest Hotel (2014) - Isle of Dogs (2018).
FILMSTEDEN | door Rudi de Boer
dinsdag 5, 12, 19 maart | 19:00-21:00
Wat zouden films als Taxi Driver, Manhattan en You’ve Got Mail zijn zonder de stad New York? Of Seinfeld, Friends of Sex and the City? Als je denkt aan elementen die je filmbeleving bepalen dan denk je waarschijnlijk meteen aan acteurs, belichting, art-direction, geluid en montage. Maar soms is de stad binnen een film bijna even belangrijk als de hoofdrolspelers. Als filmmaker kun je natuurlijk comfortabel meeliften op de clichés die een bepaalde stad met zich meebrengt. Denk aan Parijs als romantische, nostalgische stad. Of aan Londen als deftige stad die interessante figuren herbergt als Sherlock Holmes, ‘the Royals’ maar ook Jack the Ripper. En uiteraard New York als de dynamische ‘city that never sleeps’. Maar sommige regisseurs gaan daar juist tegenin, en proberen ons de stad op een andere manier te laten zien. Dus niet de stokbroden en accordeonmuziek in Parijs, maar juist de schimmige steegjes of de kilheid van zo’n grote anonieme stad. Maar ook de echte levens en verhalen van haar inwoners. Want een stad is natuurlijk veel meer dan wat je op een gemiddelde ansichtkaart ziet. In deze minireeks worden films die zich afspelen in London, Parijs en New York onder de loep genomen.
ALTERNATIEVE REIS DOOR DE FILMGESCHIEDENIS | Docent: Rob van Scheers
donderdag 7, 14, 21, 28 maart | 4, 11 april | 19:00-21:00
Iedere kunstenaar, en dus ook een filmer, staat op de schouders van zijn voorgangers. De grote Spaanse cineast Luis Buñuel (1900-1983) noemt dat in zijn autobiografie 'Mijn laatste snik' heel fraai: verborgen continuïteit. Hij bedoelt: in je jeugd sla je beelden, camerabewegingen en muziek op, en als je zelf iets maakt komt dat er vaak onbewust weer uit. Met de wet van Buñuel in de hand kun je door de filmgeschiedenis gaan. Dan stuit je op allerlei onvermoede dwarsverbanden en crosslinks. En dat is wat we in deze cursus gaan doen. In zes bijeenkomsten zoomen we aan de hand van fragmenten en artikelen in op vragen als: wat heeft Verhoeven's Basic Instinct met Hitchcock's Vertigo te maken? Wat leende Martin Scorsese van Buñuel? Wie zag Buñuel zelf als zijn grote voorbeeld? Hoe verhoudt zich het Duitse expressionisme tot de Amerikaanse film noir? Wat deden de schrijvers toen ze hun Once Upon a Time in the West in elkaar zetten? David Lean komt voorbij. Jean Renoir. Spielberg. Fellini. Cameron. Maak je op voor een avontuurlijke, niet eerder vertoonde reis door de filmgeschiedenis, en leer en passant hoe dat werkt: kunst.
DE KUNST VAN HET KIJKEN (storytelling in films en televisieseries) | door Manon Uphoff & Iris van Vliet | VOL
woensdag 27 maart | 3, 10, 17, 24 april | 8 mei | 19:00-21:00
We houden allemaal van verhalen, in allerlei vormen. We lezen, bekijken en vertellen ze aan elkaar. Verhalen nemen ons mee naar een andere wereld. Lokken ons in tekst en beeld naar de bioscoop, naar de boekwinkel, naar Netflix. Makers worden uitgedaagd om zich voor steeds bekwamere en actievere kijkers van nieuwe en andere perspectieven te bedienen. We kijken allang niet meer passief. Maar waarom vinden we het ene verhaal zo verrassend, goed en prikkelend en stelt het andere ons zo teleur? Wat maakt eigenlijk een goede vertelling? En kijken we zelf wel aandachtig genoeg? Aan de hand van inspirerende beeld- en tekstfragmenten en kleurrijke voorbeelden uit geprezen films en series gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen.
De cursus bestaat uit zes op elkaar aansluitende avonden van twee uur met als basis de volgende indeling:
Les 1: Introductie storytelling in films, televisieseries (en literatuur)
Les 2: Spelen met genre
Les 3: Plot en arena in vertellingen
Les 4: Hoe komt een personage tot leven?
Les 5: De dialoog als topje van de ijsberg
Les 6: Ritme, vorm & stijl, ‘montage’
DE GROTE REGISSEURS REEKS 9 | door Constant Hoogenbosch | VOL
maandag 1, 8, 15, 22 april | 6, 13 mei | 19:00-21:00
In de inmiddels negende editie van de succesvolle cursusserie rond De Grote Regisseurs neemt filmdocent Constant Hoogenbosch een nieuwe reeks regisseurs op de korrel. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In de negende reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen spraakmakende regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Zo is daar de Chinese regisseur John Woo, die met zijn pittige films een dankbare inspiratiebron vormde voor Quentin Tarantino. Vervolgens gaan we naar Mexico voor het fantasievolle werk van Guillermo del Toro, die eerder dit jaar nog Oscarsucces boekte met zijn The Shape of Water. Zijn landgenoot Alejandro G. Iñárritu beweegt zich dan meer in het gedegen drama, maar beide regisseur vormen belangrijke exponenten van de Zuid-Amerikaanse cinema. De laatste twee in deze reeks zijn de eigenzinnige, maar zeer kundige Amerikaanse regisseurs David Fincher en Darren Aronofski. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en richt hij zich op de stijl en kenmerken van de makers. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.
Les 1: John Woo (1922): films als Last Hurrah for Chivalry (1979) - Heroes Shed No Tears (1986) - A Better Tomorrow (1986) – The Killer (1989) - Bullet in the Head (1990) - Hard Boiled (1992) - Hard Target (1993) - Broken Arrow (1996) - Face/Off (1997) - Mission: Impossible II (2000) - Windtalkers (2002) - Red Cliff (2008) - The Crossing (2014).
Les 2: Quentin Tarantino (1963-): films als My Best Friend's Birthday (1987) - Reservoir Dogs (1992) - Pulp Fiction (1994) - Jackie Brown (1997) - Kill Bill (2003/2004) - Death Proof (2007) - Inglourious Basterds (2009) - Django Unchained (2012) - The Hateful Eight (2015).
Les 3: Guillermo del Toro (1964): films als Cronos (1993) - Mimic (1997) - The Devil's Backbone (2001) - Blade II (2002) - Hellboy (2004) - Pan's Labyrinth (2006) - Pacific Rim (2013) - Crimson Peak (2015) - The Shape of Water (2017).
Les 4: Alejandro G. Iñárritu (1963): films als Amores perros (2000) - 21 Grams (2003) - Babel (2006) - Biutiful (2010) - Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014) - The Revenant (2015).
Les 5: David Fincher (1962-): films als Alien³ (1992) - Se7en (1995) - The Game (1997) - Fight Club (1999) - Panic Room (2002) - Zodiac (2007) - The Social Network (2010) - The Girl with the Dragon Tattoo (2011) - Gone Girl (2014).
Les 6: Darren Aronofski (1969): films als Pi (1998) - Requiem for a Dream (2000) - The Fountain (2006) - The Wrestler (2008) - Black Swan (2010) - Noah (2014) - Mother! (2017).
Informatie docenten
Over Constant Hoogenbosch
Constant Hoogenbosch studeerde Cultuur- en Mentaliteitsgeschiedenis met de bijvakken Kunstgeschiedenis, Filosofie, Sociologie en Culturele Antropologie. Dit veelzijdige pakket maakt het mogelijk om film vanuit verschillende culturele, sociaal-maatschappelijke en historische perspectieven te belichten, waarbij iedere discipline een heel eigen kennisbijdrage levert. Naast verschillende (educatieve) filmwerkzaamheden voor filmhuizen en culturele centra is Hoogenbosch verbonden aan de Hoge School in Breda, het Rijn IJssel College in Arnhem, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (EYE) en Omroep Gelderland (al 10 jaar de vaste filmredacteur). Zijn specialiteiten: film algemeen, regisseurs, recente films en klassiekers, filmgeschiedenis, wereldcinema (Azië, Scandinavië, Zuid-Amerika, Australië e.a.), filmmuziek, genrefilms (cultfilms), cultuur/sociaal maatschappelijke filmgeschiedenis, film en games.
Over Rudi de Boer
Tijdens zijn studie Theater, Film & Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht is Rudi de Boer zich gaan verdiepen in de filmgeschiedenis en verschillende filmculturen en ontdekte hij dat er behoefte was aan filmeducatie. Hij ging filmcursussen geven aan diverse studenten en heeft na het afronden van zijn studie deze traditie voortgezet in het Louis Hartlooper Complex. Inmiddels is hij als filmdocent werkzaam bij diverse filmtheaters, opleidingen en filmfestivals.
Over Kevin Toma
Kevin Toma studeerde Film en Opvoeringskunsten aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hij begon met het schrijven van filmrecensies voor de Filmkrant en werkte later een periode als webredacteur voor Cinema.nl. Hij is sinds 2007 als filmjournalist verbonden aan de Volkskrant, geeft filmlezingen en -inleidingen door het hele land en maakt daarnaast al sinds 1994 nieuwe, eigentijdse muziek voor zwijgende films. Sinds 2008 verzorgt hij verschillende filmcursussen in het Louis Hartlooper Complex.
Over Annelotte Verhaagen
Annelotte Verhaagen geeft sinds 2008 de filmcursussen 'Achtergronden van de Documentaire' en 'Documentaire maken in de Praktijk'. Audiovisuele producties: onafhankelijke documentaires en educatieve films, bedrijfspresentaties en web-video’s in opdracht. Training & advies: lezingen en cursussen, script coaching en videotraining op maat voor particulieren, groepen, of in-company.
Over Rob van Scheers
Rob van Scheers is auteur van vijftien non-fictieboeken, waaronder de biografie van Paul Verhoeven: Een filmersleven. Voor de Volkskrant schrijft hij regelmatig grote achtergrondverhalen over film en wekelijks heeft hij in Elsevier een filmrecensie. Ook is hij gastdocent aan de Universiteit Utrecht, faculteit Film & Theaterwetenschappen.
Over Iris van Vliet en Manon Uphoff
Iris van Vliet studeerde in 2016 cum laude af in film- en televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ze schreef haar masterscriptie over de complexiteit van genre en studeerde af met een onderzoek naar het proces van scenario-ontwikkeling. Na haar studie ging zij aan de slag als freelance scripteditor, onder andere voor productiehuis Topkapi Films. Manon Uphoff studeerde Literatuurwetenschap en is een gelauwerd schrijver. Ze debuteerde in 1995 met de verhalenbundel Begeerte en schreef sindsdien vele boeken, verhalenbundels, romans en novellen. Najaar 2018 verschijnt haar nieuwste roman. In 2014 verscheen haar essay De Blauwe Muze, over kijken naar films en televisieseries. Ze is tevens scriptschrijver en werkt op dit moment, samen met Iris van Vliet, voor Topkapi Films aan een filmscenario. Beiden werken vanuit hun gedeelde passie voor kijken momenteel ook samen aan een boek over de kunst van het kijken naar films en series.