Informatie docenten

 

Over Constant Hoogenbosch

Constant Hoogenbosch studeerde Cultuur- en Mentaliteitsgeschiedenis met de bijvakken Kunstgeschiedenis, Filosofie, Sociologie en Culturele Antropologie. Dit veelzijdige pakket maakt het mogelijk om film vanuit verschillende culturele, sociaal-maatschappelijke en historische perspectieven te belichten, waarbij iedere discipline een heel eigen kennisbijdrage levert. Naast verschillende (educatieve) filmwerkzaamheden voor filmhuizen en culturele centra is Hoogenbosch verbonden aan de Hoge School in Breda, het Rijn IJssel College in Arnhem, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (EYE) en Omroep Gelderland (al 10 jaar de vaste filmredacteur). Zijn specialiteiten: film algemeen, regisseurs, recente films en klassiekers, filmgeschiedenis, wereldcinema (Azië, Scandinavië, Zuid-Amerika, Australië e.a.), filmmuziek, genrefilms (cultfilms), cultuur/sociaal maatschappelijke filmgeschiedenis, film en games.

 

Over Rudi de Boer

Tijdens zijn studie Theater, Film & Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht is Rudi de Boer zich gaan verdiepen in de filmgeschiedenis en verschillende filmculturen en ontdekte hij dat er behoefte was aan filmeducatie. Hij ging filmcursussen geven aan diverse studenten en heeft na het afronden van zijn studie deze traditie voortgezet in het Louis Hartlooper Complex. Inmiddels is hij als filmdocent werkzaam bij diverse filmtheaters, opleidingen en filmfestivals.

 

Over Kevin Toma

Kevin Toma studeerde Film en Opvoeringskunsten aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hij begon met het schrijven van filmrecensies voor de Filmkrant en werkte later een periode als webredacteur voor Cinema.nl. Hij is sinds 2007 als filmjournalist verbonden aan de Volkskrant, geeft filmlezingen en -inleidingen door het hele land en maakt daarnaast al sinds 1994 nieuwe, eigentijdse muziek voor zwijgende films. Sinds 2008 verzorgt hij verschillende filmcursussen in het Louis Hartlooper Complex.

 

Over Sabine Winters

Sabine Winters (1983) is freelance filosoof, curator en programmamaker. Sinds 2015 is ze als freelancer werkzaam op het gebied van filosofie, wetenschap en kunst. Haar interesse ligt in het aangaan van het gesprek met kunstenaars, wetenschappers en filosofen om meer te weten te komen over het proces van idee ontwikkeling en de ‘hoe en waarom’ achter een theorie en methode. Hierover organiseert ze bijeenkomsten en schrijft ze op de websites Denkkaders en FutureBased.org.

 

Over Annelotte Verhaagen

Annelotte Verhaagen geeft sinds 2008 de filmcursussen 'Achtergronden van de Documentaire' en 'Documentaire maken in de Praktijk'. Audiovisuele producties: onafhankelijke documentaires en educatieve films, bedrijfspresentaties en web-video’s in opdracht. Training & advies: lezingen en cursussen, script coaching en videotraining op maat voor particulieren, groepen, of in-company.

 

Over Iris van Vliet en Manon Uphoff

Iris van Vliet studeerde in 2016 cum laude af in film- en televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ze schreef haar masterscriptie over de complexiteit van genre en studeerde af met een onderzoek naar het proces van scenario-ontwikkeling. Na haar studie ging zij aan de slag als freelance scripteditor, onder andere voor productiehuis Topkapi Films. Manon Uphoff studeerde Literatuurwetenschap en is een gelauwerd schrijver. Ze debuteerde in 1995 met de verhalenbundel Begeerte en schreef sindsdien vele boeken, verhalenbundels, romans en novellen. Najaar 2018 verschijnt haar nieuwste roman. In 2014 verscheen haar essay De Blauwe Muze, over kijken naar films en televisieseries. Ze is tevens scriptschrijver en werkt op dit moment, samen met Iris van Vliet, voor Topkapi Films aan een filmscenario. Beiden werken vanuit hun gedeelde passie voor kijken momenteel ook samen aan een boek over de kunst van het kijken naar films en series.

 

Over Mylaine Roelofs

Mylaine Roelofs (Maastricht,1986) studeerde English Literature and Film Studies aan de University of Portsmouth in Engeland en vervolgde haar studie met de master Film and Photographic Studies aan de Universiteit in Leiden. Tijdens haar studie verdiepte zij zich vooral in feministische filmtheorie.