logo
hd-img hd-img

Filmcursussen

Al ruim 15 jaar verzorgt het LHC diverse filmcursussen met een deskundig team van docenten, elk met hun eigen specialiteiten op het gebied van film. Tijdens de cursussen lichten de docenten hun filmkennis toe aan de hand van uiteenlopende voorbeelden en fragmenten. De cursussen worden gegeven in een van de filmzalen van het LHC. De nieuwe cursussen starten in februari 2023 en lopen tot juni 2023.

 

Overzicht filmcursussen februari 2023 tot en met juni 2023

Meer informatie per filmcursus vindt u verder onderaan deze pagina.

 

 

De documentaire: van feit tot (deep) fake | door Annelotte Verhaagen
Zaterdag 4, 11, 18, 25 feb. | reserve 4 mrt. | 11:00-13:00

 

(Betere) video’s maken voor social media  | door Annelotte Verhaagen
Zaterdag 11, 18, 25 mrt. | reserve 1 apr. | 11:00-14:00

 

Fantastische regisseurs 3 | door Constant Hoogenbosch
Maandag 6, 13, 20, 27 mrt. | reserve 3 apr. | 19:00-20:30

 

Scenario schrijven; ontwikkeling van personages | door Loïs Luca
Woensdag 8, 15, 22, 29 mrt. | reserve 5 apr. | 18:30-20:30

 

Politiek in de Amerikaanse cinema | door Rudi de Boer
Zaterdag 8, 15, 22, 29 april reserve 6 mei | 11.00-13.00

 

Grote regisseurs reeks 20 | door Constant Hoogenbosch
Maandag 8, 15, 22 mei. | 5 juni. | reserve 12 juni. | 19:00-20:30

 

 

 

Aanmelden

Enthousiast geworden? Mail dan het ingevulde inschrijfformulier naar filmcursus@hartlooper.nl. Als dit echt niet lukt is het eventueel ook mogelijk om een mail te sturen naar liane.stelling@gmail.com met daarin de volgende gegevens: naam, e-mail, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, de naam van de cursus en of u in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief.

KLIK HIER VOOR HET INSCHRIJFFORMULIER EN DE prijzen

 


Meer informatie filmcursussen tot en met juni 2023

 

 

 

de documentaire: van feit tot (deep) fake

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 4, 11, 18, 25 feb. | reserve 4 mrt. | 11:00-13:00

 

De documentaire is al oud, net zo oud als de cinema zelf, in feite. De documentairefilm heeft zich echter in de loop van vele jaren ontwikkeld tot een ongelooflijk veelzijdig genre, waarin zowel ruimte is voor feitelijkheid als verbeelding. Nieuwe technieken hebben de vorm en stijl steeds weer beïnvloed, zoals het opnemen van direct geluid in de jaren ’50, de digitale video vanaf de jaren ’80 en de mogelijkheden om beeldmateriaal met slimme software zo te bewerken, dat het resultaat alleen door experts van ‘echt’ te onderscheiden is. In deze cursus kijken we aan de hand van fragmenten van nu en toen naar de manier waarop de documentairemaker een verhaal vertelt. Welke keuzes zijn gemaakt en wat is het effect daarvan op ons, de kijker? Een inspirerende reis van feit tot (deep) fake (en weer terug).

 

 

scenario schrijven van taal naar beeld

Docent: Loïs Luca

Wanneer: woensdag 8, 15, 22, 29 feb. | reserve 1 mrt. | 18:30-20:30

 

Hoe schrijf je een scenario?

In deze cursus van vier bijeenkomsten, gaan we kijken naar de basistechnieken voor het schrijven van een scenario. Je hebt een idee in je hoofd, misschien zelfs al wel een paar scenes of een heel verhaal, maar hoe zet je dit verhaal op papier? Waar begin je en hoe ga je verder?

We gaan kijken naar het verschil tussen schijven voor proza en schrijven voor film. Hoe zet je de beelden in je hoofd om tot woorden op papier die uiteindelijk weer beelden op een groot doek zullen worden? En als je eenmaal begonnen bent met schrijven, hoe bouw je dan een verhaal?

Door middel van opdrachten, voorbeelden en een aantal technieken, werken we samen aan het begin van je eigen scenario.

 

 

(Betere) video’s maken voor social media

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 11, 18, 25 mrt. | reserve 1 apr. | 11:00-14:00

 

Iedereen weet wel dat je met je smartphone kunt filmen, maar het resultaat is niet altijd wat je ervan verwacht. Je legt de mooiste gebeurtenissen vast, maar het gevolg is dat je telefoongeheugen volstaat met losse beelden, zonder dat je er ooit echt iets mee doet. Herkenbaar? Doe dan mee met deze cursus en haal het beste uit je eigen smartphone. Of je nu een ambitieuze vlogger bent, de mogelijkheden van Instagram of TikTok wilt ontdekken, of de video’s op je eigen YouTube-kanaal wilt verbeteren. Je leert mooie composities maken (horizontaal, verticaal of vierkant), een verhaal vertellen in enkele beelden, effectief gebruikmaken van filters, tekst en muziek, en monteren met een (gratis) app. Speciale voorkennis of technisch inzicht is niet nodig. Je werkt met je eigen smartphone.

 

 

fantastische regisseurs 3

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 6, 13, 20, 27 mrt. | reserve 3 apr. | 18:30-20:30

 

In de derde sessie van deze nieuwe reeks openbaart filmdocent Constant Hoogenbosch wederom 4 filmmakers die zich bewegen in de wereld van de fantastische film. Het zijn vaak onafhankelijk opererende regisseurs die met veel enthousiasme en kleinere budgetten toch verrassend leuke films tevoorschijn toveren. Zoals de inventieve William Castle, die zijn goedkoop gemaakte horror- en spektakelfilms gepaard liet gaan van uitzinnige gimmicks. Dan gaan we naar Australië voor OZploitation koning en pionier van het eerste uur Brian Trenchard-Smith. In de VS vinden we dan Albert Pyun en Stuart Gordon. Twee namen waar je niet omheen kunt als je kijkt naar de met veel fantasie gemaakte betere B-films.

 

6 maart – William Castle (1914–1977) – films als Macabre – House on Haunted Hill – The Tingler – 13 Ghosts – Homicidal – Mr. Sardonicus – The Old Dark House – I Saw What You Did – Let’s Kill Uncle – The Spirit Is Willing – Project X – Shanks.

 

13 maart – Brian Trenchard-Smith (1946-) The Man from Hong Kong – Stunt Rock – Day of the Assassin – Turkey Shoot – BMX Bandits – Day of the Panther – Out of the Body – Night of the Demons 2 –

 

20 maart – Albert Pyun (1954-) The Sword and the Sorcerer – Radioactive Dreams – Cyborg – Captain America – Dollman – Nemesis – Hong Kong 97 – Omega Doom – Sorcerers – Max Havoc: Curse of the Dragon – Tales of an Ancient Empire –

 

27 maart – Stuart Gordon (1947–2020) Re-Animator – From Beyond – Dolls – Robot Jox – The Pit and the Pendulum – Castle Freak – Space Truckers – Dagon – Edmond –

 

 

scenario schrijven; ontwikkeling van personages

Docent: Loïs Luca

Wanneer: woensdag 8, 15, 22, 29 mrt. | reserve 5 apr. | 18:30-20:30

 

Is mijn hoofdrol een mens of personage?

De meeste films hebben een hoofdpersonage, eentje die in elke scene voortkomt, op wiens schouders het verhaal steunt. In deze cursus duiken we dieper in de leefwereld van onze personages. Hoe creëer je een mens? Wanneer is iemand een mens van vlees en bloed en wanneer stop je met kijken naar een film omdat je het niet meer geloofd? Hoe creëer je een held of een schurk? Wat maakt iemand de perfecte slechterik?

We gaan aan de slag met de personages uit jullie verhalen. Door middel van verschillende schrijfopdrachten gaan we onderzoeken wat een personage precies is en hoe we ze tot leven laten komen. Vervolgens zullen we kijken hoe je je personage in kan zetten in je verhaal. Hoe geef je je personage ontwikkeling? Hoe kan je personage voor onverwachte wendingen zorgen?

 

 

de grote regisseurs reeks 20

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 8, 15, 22 mei. | 5 juni. | reserve 12 juni. | 18:30-20:30

 

Ook dit seizoen zijn de grote regisseurs onder hoede van filmdocent Constant Hoogenbosch terug. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kan. Hoogenbosch bespreekt de ins en outs van het werk van de regisseurs, plaatst ze in een breder cultuurhistorisch kader en toont hun invloed.

 

8 mei – Volker Schlöndorff (1939-) Michael Kohlhaas – Die verlorene Ehre der Katharina Blum – Die Blechtrommel – Die Fälschung – Un amour de Swann – Death of a Salesman – A Gathering of Old Men – The Handmaid’s Tale – Palmetto – Der neunte Tag – La mer à l’aube

 

15 mei – Lukas Moodysson (1969-) Fucking Åmål – Tillsammans/Together – Lilja 4-ever – A Hole in My Heart – Container – Mammoth – Vi är bäst!/We Are Best!

 

22 mei – Hou Hsiao-Hsien (1947-) The Green, Green Grass of Home – The Boys from Fengkuei – A Time to Live, a Time to Die – Dust in the Wind – A City of Sadness – The Puppetmaster – Goodbye, South, Goodbye – Millennium Mambo – Café Lumière – Three Times – Le voyage du ballon rouge – The Assassin – Shulan River

 

5 juni – Chen Kaige (1952-) Yellow River – Life on a String – Farewell My Concubine – Temptress Moon – The Emperor and the Assassin – Together – The Promise – Sacrifice – Caught in the Web – Monk Comes Down the Mountain – Legend of the Demon Cat – The Battle at Lake Changjin

 

 

politiek in de amerikaanse cinema

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: zaterdag 8, 15, 22, 29 april reserve 6 mei | 11.00-13.00

 

Het is een tumultueuze tijd voor de Amerikaanse democratie. Maar de geschiedenis toont aan dat er altijd al reuring is geweest in hun politiek. De Amerikaanse film is al sinds het sinds het begin nauw betrokken bij wat er zich allemaal afspeelt binnen de politieke arena. Vier avonden lang duiken we in de wereld van de Amerikaanse politiek aan de hand van diverse fragmenten. Niet alleen de echte klassiekers passeren de revue ook films series en documentaires waar je waarschijnlijk nooit van gehoord hebt schetsen een beeld van deze intrigerende wereld. We zien spannende presidentsraces het leven in het Witte Huis en diverse crises waarmee Amerikaanse presidenten te maken hebben gehad. Ook zal tijdens deze lessen de verbeeltenis van grote politieke gebeurtenissen (van de moord op Kennedy en de Civil Rights Movement tot Wikileaks, terrorisme en recente bewegingen (als MeToo en Black Lives Matter) in film geanalyseerd worden.