logo
hd-img hd-img

Filmcursussen

Al ruim 10 jaar verzorgt het LHC diverse filmcursussen met een deskundig team van docenten, elk met hun eigen specialiteiten op het gebied van film. Tijdens de cursussen lichten de docenten hun filmkennis toe aan de hand van uiteenlopende voorbeelden en fragmenten. De cursussen worden gegeven in de kleinste en nieuwste filmzaal van het LHC: zaal 5. Met 26 comfortabele stoelen met klaptafeltjes is dit de perfecte locatie voor de filmcursussen. Elk jaar starten de cursussen in oktober en lopen tot juni. Bekijk hieronder het aanbod en leer meer over de docenten.

 

Aanmelden

Enthousiast geworden? Mail dan het ingevulde inschrijfformulier naar filmcursus@hartlooper.nl. Als dit echt niet lukt is het eventueel ook mogelijk om een mail te sturen naar filmcursus@hartlooper.nl met daarin de volgende gegevens: naam, e-mail, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, de naam van de cursus en of u in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief.

Klik hier voor het inschrijfformulier en de prijzen


FILM & LITERATUUR

Docent: Kevin Toma

Wanneer: woensdag 4, 11, 25 sept | 9, 16, 23 okt | 19:00-21:00

 

In deze nieuwe cursus gaat filmdocent en filmjournalist Kevin Toma (de Volkskrant) diep in op de haat-liefdeverhouding tussen film en literatuur. Benieuwd als we steeds weer zijn naar de verfilming van literaire klassiekers en hedendaagse bestsellers, zijn we al snel teleurgesteld in het eindresultaat en verzuchten we dat het boek beter was. Wat verlangen we dan precies van een boekverfilming? Bestaat er zoiets als de essentie van een boek, die een regisseur moet zien te vatten wil de adaptatie geslaagd zijn? En hoe doe je zoiets eigenlijk – een tekst van honderden bladzijden omzetten in een scenario? Wat maakt sommige boeken onverfilmbaar, en waarom proberen cineasten het dan tóch? Toma pluist het met u uit, aan de hand van talloze film- en boekfragmenten. Een niet te missen cursus voor iedere film- en literatuurliefhebber.

 

DE EUROPESE CINEMA

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: zaterdag 5, 12, 19, 26 okt | 2, 9 nov. | 11:00-13:00

 

Bestaat er zoiets als dé Europese film? In de Verenigde Staten denkt men dat Europese films vooral ‘moeilijk’ zijn of ‘kunstzinnig’. Het is echter vreemd om films uit behoorlijk uiteenlopende landen op één hoop te gooien: een Spaanse film heeft een andere feel dan een Deense film. Er bestaan veel vooroordelen over Europese films. De Spaanse cinema is vurig, net als het volk zelf. De Franse cinema is nogal intellectueel. Duitse cinema is hoe dan ook altijd verbonden aan De Tweede Wereldoorlog. Londen is vaak erg oververtegenwoordigd in Britse films. En Italiaanse cinema moet visueel toch vooral mooi zijn? Maar ook wij hebben de nodige vooroordelen, want we vinden Nederlandse films vaak bij voorbaat al slecht. Erg kort door de bocht allemaal, maar zijn deze vooroordelen niet een beetje waar? Tijdens deze filmcursus zullen we aan de hand van verschillende fragmenten per avond een Europees filmland onder de loep nemen. Bestaat dé Europese film nu echt? Wellicht kunnen we straks voorzichtig conclusies trekken.

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 10

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 7, 14, 21, 28 okt | 4, 11 nov | 19:00-21:00

 

In de tiende editie van de populaire cursusserie rond De Grote Regisseurs neemt filmdocent Constant Hoogenbosch weer een nieuwe reeks regisseurs op de korrel. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In de tiende reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen twee Amerikaanse regisseurs van de oude stempel met Frank Capra en Robert Wise. Vervolgens komen de Mexicaan Alfonso Cuarón en de Griek Yorgos Lanthimos voorbij en sluiten deze reeks af met de twee grote Italiaanse regisseurs Bernardo Bertolucci en Giuseppe Tornatore. Het zijn ook in deze tiende reeks regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en richt hij zich op de stijl en kenmerken van de makers. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.

 

Les 1: Frank Capra (1897-1991): films als It Happened One Night (1934), Lost Horizon (1937) Mr. Smith Goes to Washington (1939), Meet John Doe (1941), Arsenic and Old Lace (1944), It’s a Wonderful Life (1946).

Les 2: Robert Wise (1914-2005): films als The Body Snatcher (1945), The Day the Earth Stood Still (1951), Run Silent, Run Deep (1958), I Want to Live! (1958), West Side Story (1961), The Haunting (1963), The Sound of Music (1965), The Sand Pebbles (1966), The Andromeda Strain (1971), Star Trek: The Motion Picture (1979).

Les 3: Alfonso Cuarón (1961-): films als Great Expectations (1998), Y Tu Mamá También (2001), Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004), Children of Men (2006), Gravity (2013, Roma (2018).

Les 4: Yorgos Lanthimos (1973-): films als Kynodontas (Dogtooth, 2009), Alps (2011), The Lobster (2015), The Killing of a Sacred Deer (2017), The Favourite (2018).

Les 5: Bernardo Bertolucci (1941-2018): films als Il conformista (1970), Last Tango in Paris (1972), Novecento/1900 (1976), La luna (1979), The Last Emperor (1987), The Sheltering Sky (1990), Little Buddha (1993), Stealing Beauty (1993).

Les 6: Giuseppe Tornatore (1956-): films als Nuovo cinema Paradiso (1988), Stanno tutti bene (1990) The Legend of 1900/ La Leggenda del Pianista sull’Oceano (1998), Malèna (2000), La sconosciuta (2006), Baarìa (2009).

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 5 (herhaling)

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 18, 25 nov. | 2, 9, 16, 23 dec. | 19:00-21:00

 

Ook in de vijfde reeks richten we ons op zes filmmakers van formaat: Ken Loach, Ridley Scott, Lasse Hallström, Nicolas Winding Refn, Jane Campion, Lynne Ramsay en Kathryn Bigelow . Het zijn grote regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Filmdocent Constant Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en neemt hij de stijl en kenmerken van de makers op de korrel. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.

 

Les 1: Ken Loach (1936-): films als Kes, Riff-Raff, Ladybird Ladybird, Land and Freedom, My Name Is Joe, Bread and Roses, The Wind That Shakes the Barley, Route Irish, I, Daniel Blake.

Les 2: Ridley Scott (1937-): films als Alien, Blade Runner, Legend, Thelma & Louise, Gladiator, Black Hawk Down, American Gangster, The Martian.

Les 3: Lasse Hallström (1946-): films als My Life as a Dog, What’s Eating Gilbert Grape, The Cider House Rules, Chocolat, The Shipping News, Hypnotisören, The Hundred-Foot Journey.

Les 4: Nicolas Winding Refn (1970-): films als Pusher, Bronson, Valhalla Rising, Drive, Only God Forgives, The Neon Demon.

Les 5: Jane Campion (1954-): films als An Angel at My Table (1990), The Piano (1993), The Portrait of a Lady (1996) en de prachtige Tv serie Top of the Lake (2013).

Les 6: Lynne Ramsay (1969-) en Kathryn Bigelow (1951-): Ramsay: Ratcatcher (1999), We Need To Talk About Kevin (2011), You Were Never Really Here (2017) – Bigelow: Point Break (1991), The Weight of Water (2000), The Hurt Locker (2008), Zero Dark Thirty (2012), Detroit (2017).

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 11

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 6, 13, 20, 27 jan. | 3, 10 febr. | 19:00-21:00 | VOL

 

In de elfde editie van de populaire cursusserie rond De Grote Regisseurs neemt filmdocent Constant Hoogenbosch weer een nieuwe reeks regisseurs op de korrel. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In de elfde reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen twee bijzondere en invloedrijke Amerikaanse regisseurs met Roger Corman (ook producer) en John Carpenter. Vervolgens kijken we naar de Afro-Amerikaanse regisseur Spike Lee en de altijd reflectieve Woody Allen, twee regisseurs die ook nog eens New York met beide armen omarmen. De reeks wordt afgesloten met twee regisseurs die patent lijken te hebben op innovatie, fantasie en grootse producties: de Canadees James Cameron en uit Nieuw Zeeland Peter Jackson. Het zijn ook in deze elfde reeks regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en richt hij zich op de stijl en kenmerken van de makers. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.

 

Les 1: Roger Corman (1926-): films als Five Guns West (1955), Day the World Ended (1955), It Conquered the World (1956), Not of This Earth (1957), Machine-Gun Kelly (1958), The Wasp Woman (1959), Pit and the Pendulum (1961), Premature Burial (1962), The Raven (1963), X: The Man with the X-Ray Eyes (1963), The Trip (1967), Bloody Mama (1970), Roger Corman’s Frankenstein Unbound (1990).

Les 2: John Carpenter (1948-): films als Dark Star (1974), Assault on Precinct 13 (1976), Halloween (1978), Elvis (1979), The Fog (1980), Escape from New York (1981), The Thing (1982), Christine (1983), Starman (1984), Prince of Darkness (1987), They Live (1988), In the Mouth of Madness (1994).

Les 3: Spike Lee (1957-): films als Do the Right Thing (1989), Jungle Fever (1991), Malcolm X (1992), Crooklyn (1994), Clockers (1995), Summer of Sam (1999), 25th Hour (2002), Inside Man (2006), Oldboy (2013), BlacKkKlansman (2018).

Les 4: Woody Allen (1935-): films als Take the Money and Run (1969), Bananas (1971), Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask (1972), Love and Death (1975), Annie Hall (1977), Manhattan (1979), Stardust Memories (1980), Zelig (1983), Broadway Danny Rose (1984), The Purple Rose of Cairo (1985), Radio Days (1987), Manhattan Murder Mystery (1993), Bullets Over Broadway (1994), The Curse of the Jade Scorpion (2001), Match Point (2005), Vicky Cristina Barcelona (2008), Midnight in Paris (2011), Blue Jasmine (2013).

Les 5: James Cameron (1954-): films als The Terminator (1984), Aliens (1986), The Abyss (1989), Terminator 2: Judgment Day (1991), True Lies (1994), Titanic (1997), Avatar (2009).

Les 6: Peter Jackson (1961-): films als Bad Taste (1987), Braindead (1992), Heavenly Creatures (1994), The Frighteners (1996), The Lord of the Rings trilogie, King Kong (2005), The Lovely Bones (2009), The Hobbit trilogie, They Shall Not Grow Old (2018).

 

DE KUNST VAN HET KIJKEN (storytelling in films en televisieseries)

Docenten: Manon Uphoff en Iris van Vliet
Wanneer: woensdag 8, 15, 22, 29 jan. | 5, 12 febr. | 19:00-21:00 | VOL

 

We houden allemaal van verhalen, in allerlei vormen. We lezen, bekijken en vertellen ze aan elkaar. Verhalen nemen ons mee naar een andere wereld. Lokken ons in tekst en beeld naar de bioscoop, naar de boekwinkel, naar Netflix. Makers worden uitgedaagd om zich voor steeds bekwamere en actievere kijkers van nieuwe en andere perspectieven te bedienen. We kijken allang niet meer passief. Maar waarom vinden we het ene verhaal zo verrassend, goed en prikkelend en stelt het andere ons zo teleur? Wat maakt eigenlijk een goede vertelling? En kijken we zelf wel aandachtig genoeg? Aan de hand van inspirerende beeld- en tekstfragmenten en kleurrijke voorbeelden uit geprezen films en series gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen.

 

De cursus bestaat uit zes op elkaar aansluitende avonden van twee uur met als basis de volgende indeling:
Les 1: Introductie storytelling in films, televisieseries (en literatuur)
Les 2: Spelen met genre
Les 3: Plot en arena in vertellingen
Les 4: Hoe komt een personage tot leven?
Les 5: De dialoog als topje van de ijsberg
Les 6: Ritme, vorm & stijl, ‘montage’

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 6 (herhaling)

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 24 febr. | 2, 9, 16, 23, 30 maart | 19:00-21:00

 

In de inmiddels zesde editie van de succesvolle cursusserie rond De Grote Regisseurs neemt filmdocent Constant Hoogenbosch weer een nieuwe reeks regisseurs op de korrel. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. In de zesde reeks bespreekt Hoogenbosch in zes lessen twee Amerikaanse regisseurs met Don Siegel en Clint Eastwood, twee Britse regisseurs met Nicolas Roeg en John Boorman, de Duitse regisseuse Leni Riefenstahl, de Britse Sally Potter en de Amerikaanse Julie Taymor. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet om heen kan. Maar wat maakt deze filmmakers zo groot, zo bijzonder en in sommige gevallen zelfs uniek? Hoogenbosch bespreekt, ondersteund door sprekend beeldmateriaal, de belangrijkste films van deze regisseurs. Daarnaast gaat hij in op significante persoonlijke achtergronden en richt hij zich op de stijl en kenmerken van de makers. Tot slot bekijkt Hoogenbosch de regisseurs en hun films in samenhang met de tijd en toont hij de invloed die zij uitoefenden op anderen.

 

Les 1: Don Siegel (VS, 1912-1991): films als Invasion of the Body Snatchers (1956), Flaming Star (1960), The Killers (1964), Coogan’s Bluff (1968), Two Mules for Sister Sara (1970), The Beguiled (1971), Dirty Harry (1971), The Shootist (1976), Escape from Alcatraz (1979).

Les 2: Clint Eastwood (VS, 1930-): films als Play Misty for Me (1971), Bird (1988), The Outlaw Josey Wales (1976), Letters From Iwo Jima (2006), Million Dollar Baby (2004), A Perfect World (1993), Mystic River (2003), Unforgiven (1992), Gran Torino (2008).

Les 3: Nicolas Roeg (GB, 1928-): films als Performance (1970), Walkabout (1971), Don’t Look Now (1973), The Man Who Fell to Earth (1976), Bad Timing (1980), Eureka (1983), Insignificance (1985), Track 29 (1988), The Witches (1990).

Les 4: John Boorman (GB, 1933-): films als Point Blank (1967), Hell in the Pacific (1968), Deliverance (1972), Zardoz (1974), Excalibur (1981), Hope & Glory (1987).

Les 5: Leni Riefenstahl (1902-2003): films als Das blaue Licht (1932), Triumph des Willens (1935), Olympia (1938) en Tiefland (1954).

Les 6: Sally Potter (1949-) en Julie Taymor (1952-): Potter films als The Gold Diggers (1983), Orlando (1992), The Tango Lesson (1997), Ginger & Rosa (2012), The Party (2017) – Taymor films als Titus (1999), Frida (2002), Across The Universe (2007), The Tempest (2010), A Midsummer Night’s Dream (2014).

 

DOCUMENTAIRE: VAN ANALYSE NAAR PRAKTIJK

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 8, 15, 29 feb | 7 maart | 11:00-14:00

 

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden, zegt men weleens. Maar zegt het ook wat de maker bedoelt? Welke middelen kan je als documentairemaker inzetten om je verhaal te vertellen en te zorgen dat dit overkomt bij de kijker? In deze cursus gaan we aan de hand van fragmenten en verhalen uit de praktijk op zoek naar het verhaal van de documentairemaker. Vervolgens ga je zelf aan de slag met je eigen camera (mag ook een smartphone zijn). Je leert het beste uit je camera te halen, een verhaal te vertellen in slechts enkele shots, een interview op professionele wijze in beeld te brengen en zo te filmen, dat de montage eenvoudiger wordt. De cursus omvat naast de mondelinge instructie en een reader met alle informatie ook veel oefensessies in kleine groepjes. Ervaring niet vereist, de cursisten werken met hun eigen apparatuur. Huiswerk naar eigen inzicht.

 

DOCUMENTAIRE MAKEN IN DE PRAKTIJK vervolg

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 14, 21, 28 mrt | 4 april | max. 15 cursisten | 11:00-14:00

 

Op verzoek van cursisten van de cursus ‘Documentaire maken in de praktijk’ organiseren we ook dit jaar een korte vervolgcursus. Dus wil jij een extra stap zetten bij het maken van je eigen docu, web-video, videopitch, levensverhaal of videoblog, schrijf je dan opnieuw in via het formulier. Steeds meer mensen maken in hun werk of privé gebruik van video. Terecht, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, zegt men wel eens. De apparatuur is meestal wel voorhanden: met de huidige camcorders en smartphones kan je aardige beelden maken. Maar het valt nog niet mee om een echt mooi filmpje te maken. Of het nu gaat om een serieus plan voor een artistieke documentaire, een webvideo of een home-movie, er is een aantal basisregels en trucs, die ervoor zorgen dat je ondanks beperkte middelen toch een film maakt die het aanzien (en horen) waard is. In deze cursus leer je het beste uit je camera te halen en een verhaal te vertellen in beeld en geluid. De cursus gaat uit van een laag instapniveau en de cursisten werken met hun eigen apparatuur. Huiswerk naar eigen inzicht, de montage komt alleen theoretisch aan bod.

 

FILMANALYSE

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: dinsdag 3, 10, 17, 24, 31 maart | 7 april | 19:00-21:00

 

Wat wil ik het publiek laten zien? Dit is de basisvraag voor elke filmmaker. Wie ga ik filmen, hoe ga ik filmen en waar ga ik dat doen? Door de verschillende onderdelen van film te behandelen zal duidelijk worden dat de antwoorden op deze vragen allemaal keuzes zijn die de uiteindelijke look van de film bepalen. Al deze elementen samen bepalen hoe de film beleefd zal worden door het publiek. Mooie zeventiende-eeuwse jurken geven een film bijvoorbeeld een romantisch tintje terwijl snelle montage en enge muziek meteen zorgen voor de nodige spanning. En sommige Hollywoodacteurs leven onder het mom van method-acting zelfs weken op straat om hun rol zo goed mogelijk te kunnen vertolken om de film de juiste sfeer mee te geven. Per onderdeel zullen filmfragmenten van zowel toen als nu een beeld schetsen van de manier waarop het gebruik van deze filmelementen een film maakt. De verschillende onderdelen die onder de loep worden genomen zijn: Cameravoering, Montage, Geluid, Acteren, Licht en Art-direction.

 

FILM & FILOSOFIE (De denkende film)

Docenten: Kevin Toma en Sabine Winters

Wanneer: woensdag 1, 8, 15, 22, 29 april | 6 mei | 19:00-21:00

 

‘Even een filmpje pakken.’ We consumeren films aan de lopende band. Anders dan een goed boek of een muziekstuk associëren we film al snel met gemakkelijk verteerbaar amusement. Maar film is als kunstvorm zoveel méér; zelfs wanneer we geloven dat we met het verstand op nul kijken, trekken we voortdurend conclusies over wat we zien en horen en worden we constant aan het denken gezet. Deze cursus staat uitgebreid stil bij de verhouding tussen film en filosofie. Hoe word je als filmtoeschouwer een denkende mens? Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma en student filosofie Sabine Winters stellen het plezier van het actieve, bewuste én filosofische filmkijken voorop, en dat aan de hand van talrijke prikkelende filmfragmenten. Aan bod komt onder meer de vraag of films kunnen denken, en hoe films een filosofische blik werpen op de ontmoeting met de ander.

 

De cursus bestaat uit zes op elkaar aansluitende avonden van twee uur, met ongeveer de volgende indeling:
Les 1: Inleidende avond
Les 2: Hoe kunnen films je aan het denken zetten?
Les 3: Kunnen films denken?
Les 4: Film, filosofie en tijd
Les 5: Film, filosofie en werkelijkheid
Les 6: Film, filosofie en de ontmoeting met de ander

 

CAMERA, MONTAGE EN GELUID

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: zaterdag 18, 25 apr | 2 mei | 11:00-13:00

 

Een interessante driedelige cursus waar in iedere les een specifieke discipline van film wordt uitgelicht. In de lessen bespreekt Constant Hoogenbosch aan de hand van sprekende voorbeelden wat filmmakers met camera, montage en geluid doen, kunnen doen, welke hoogstandjes er in de loop van de filmjaren zijn afgeleverd en wat de belangrijkste ontwikkelingen/innovaties zijn geweest.

 

Les 1: De essentie van camera
Les 2: De essentie van montage
Les 3: De essentie van geluid

 

FILMSTEDEN

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: zaterdag 9, 16, 30 mei | 11:00-13:00

 

Wat zouden films als Taxi Driver, Manhattan en You’ve Got Mail zijn zonder de stad New York? Of Seinfeld, Friends of Sex and the City? Als je denkt aan elementen die je filmbeleving bepalen dan denk je waarschijnlijk meteen aan acteurs, belichting, art-direction, geluid en montage. Maar soms is de stad binnen een film bijna even belangrijk als de hoofdrolspelers. Als filmmaker kun je natuurlijk comfortabel meeliften op de clichés die een bepaalde stad met zich meebrengt. Denk aan Parijs als romantische, nostalgische stad. Of aan Londen als deftige stad die interessante figuren herbergt als Sherlock Holmes, ‘the Royals’ maar ook Jack the Ripper. En uiteraard New York als de dynamische ‘city that never sleeps’. Maar sommige regisseurs gaan daar juist tegenin, en proberen ons de stad op een andere manier te laten zien. Dus niet de stokbroden en accordeonmuziek in Parijs, maar juist de schimmige steegjes of de kilheid van zo’n grote anonieme stad. Maar ook de echte levens en verhalen van haar inwoners. Want een stad is natuurlijk veel meer dan wat je op een gemiddelde ansichtkaart ziet. In deze minireeks worden films die zich afspelen in London, Parijs en New York onder de loep genomen.

 

SCREENING SEX

Docenten: Kevin Toma en Mylaine Roelofs

Wanneer: woensdag 20, 27 mei | 3, 17, 24 juni | 1 juli | 19:00-21:00

 

Seks is een heel intiem maar ook universeel fenomeen. We hebben er allemaal mee te maken. De manier waarop seks in film wordt gebruikt en gerepresenteerd (of juist niet) vertelt ons veel over het medium film zelf, over de makers, maar ook over de sociaal-maatschappelijke, historische en culturele context waarin een film tot stand komt. Andersom kan film ook weer een grote invloed hebben op de toeschouwer en de maatschappij. Het analyseren van de rol van seks en seksualiteit in film kan ons dus veel leren over het medium film, over onszelf en over de wereld om ons heen. Goede aanleiding voor deze prikkelende maar vooral leerzame cursus!