logo
hd-img hd-img

Filmcursussen

Al ruim 15 jaar verzorgt het LHC diverse filmcursussen met een deskundig team van docenten, elk met hun eigen specialiteiten op het gebied van film. Tijdens de cursussen lichten de docenten hun filmkennis toe aan de hand van uiteenlopende voorbeelden en fragmenten. De cursussen worden gegeven in een van de filmzalen van het LHC, geheel volgens de corona-maatregelen. De nieuwe cursussen starten in januari 2021 en lopen tot maart 2021. Bekijk hieronder het aanbod en leer meer over de docenten.

 

Aanmelden

Enthousiast geworden? Mail dan het ingevulde inschrijfformulier naar filmcursus@hartlooper.nl. Als dit echt niet lukt is het eventueel ook mogelijk om een mail te sturen naar filmcursus@hartlooper.nl met daarin de volgende gegevens: naam, e-mail, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, de naam van de cursus en of u in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief.

Klik hier voor het inschrijfformulier en de prijzen.

 


 

FILMGESCHIEDENIS

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: zaterdag 4, 11, 18, 25, sept. | 2, 16 okt. | reserve 23 okt. | 11:00-13:00

 

“De film is een uitvinding zonder toekomst”. Zo beschouwden de broers Lumière – de vaders van de film – de cinema anno 1895. We weten nu wel beter. Er is sinds die tijd ontzettend veel veranderd, en toch ook niet. Hoe zijn verschillende genres en stromingen ontstaan? En wat maakt een film een klassieker of juist een cultfilm? Fragmenten laten zien dat Charlie Chaplin ook zonder geluid ontzettend grappig is en Gene Kelly laat in Singin’ in the Rain zien hoe de komst van de geluidsfilm de nodige problemen en hilariteit teweegbracht. Maar er wordt ook ingegaan op de vraag in hoeverre de filmgeschiedenis bepaald is door de maatschappij. Sinds wanneer wordt film als kunstvorm gezien en hoe is deze kijk op de film door de jaren heen veranderd? Kortom een vogelvlucht door ruim honderd jaar filmgeschiedenis aan de hand van talloze fragmenten uit films die bepalend zijn geweest voor het verloop van de filmhistorie.

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 15 nieuw

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 6, 13, 20, 27 sept. | 4, 11 okt. | reserve 18 okt. | 18:30-20:30

 

Ook in dit nieuwe seizoen zijn de grote regisseurs onder hoede van Constant Hoogenbosch terug. De namen zullen wellicht bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren.

 

Les 1 – Alice Guy-Blaché (1873 – 1968) belangrijke vrouwelijke filmpionier en (waarschijnlijk) allereerste vrouwelijke filmregisseur.

Les 2 – Kelly Reichardt (1964-) – films als Wendy and Lucy, Meek’s Cutoff, Night Moves, Certain Women, First Cow.

Les 3 – Sergei Eisenstein (1898-1948) – films als Staking, Pantserkruiser Potjomkin, Oktober, Alexander Njewski, Ivan de Verschrikkelijke.

Les 4 – Aki Kaurismaki (1957-) = films als Ariel, Leningrad Cowboys Go America, The Match Factory Girl, Drifting Clouds, Juha, The Man Without a Past, Le Havre, The Other Side of Hope.

Les 5 – Thomas Vinterberg (1969-) – films als Festen, It’s All About Love, Dear Wendy, Submarino, Jagten, Kollektivet, Another Round (Druk)

Les 6 – Anders Thomas Jensen (1972-) – films als Flickering Lights, The Green Butchers, Adam’s Apples, Men & Chicken, Riders of Justice.

 

FILM & FILOSOFIE (de denkende film)

Docenten: Kevin Toma & Sabine Winters

Wanneer: woensdag 13, 20, 27 okt. | 3, 10, 17 nov. | reserve 24 nov. | 18:30-20:30

 

‘Even een filmpje pakken.’ We consumeren films aan de lopende band. Anders dan een goed boek of een muziekstuk associëren we film al snel met gemakkelijk verteerbaar amusement. Maar film is als kunstvorm zoveel méér; zelfs wanneer we geloven dat we met het verstand op nul kijken, trekken we voortdurend conclusies over wat we zien en horen en worden we constant aan het denken gezet. Deze cursus staat uitgebreid stil bij de verhouding tussen film en filosofie. Hoe word je als filmtoeschouwer een denkende mens? Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma en student filosofie Sabine Winters stellen het plezier van het actieve, bewuste én filosofische filmkijken voorop, en dat aan de hand van talrijke prikkelende filmfragmenten. Aan bod komt onder meer de vraag of films kunnen denken, en hoe films een filosofische blik werpen op de ontmoeting met de ander.

 

De cursus bestaat uit zes op elkaar aansluitende avonden van twee uur, met ongeveer de volgende indeling:

 

Les 1: Inleidende avond

Les 2: Hoe kunnen films je aan het denken zetten?

Les 3: Kunnen films denken?

Les 4: Film, filosofie en tijd

Les 5: Film, filosofie en werkelijkheid

Les 6: Film, filosofie en de ontmoeting met de ander

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 9 herhaling

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 25 okt. | 1, 8, 15, 22, 29 nov. | reserve 6 dec. | 18:30-20:30

 

In deze herhaling van reeks 9 neemt Constant Hoogenbosch nogmaals een stel bekende en minder bekende regisseurs op de korrel. De namen zullen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren.

 

Les 1 – John Woo (1922):  films als Last Hurrah for Chivalry (1979) – Heroes Shed No Tears (1986) – A Better Tomorrow (1986) – The Killer (1989) – Bullet in the Head (1990) – Hard Boiled (1992) – Hard Target (1993) – Broken Arrow (1996) – Face/Off (1997) – Mission: Impossible II (2000) – Windtalkers (2002) – Red Cliff (2008) – The Crossing (2014)

Les 2 – Quentin Tarantino (1963-): films als My Best Friend’s Birthday (1987) – Reservoir Dogs (1992) – Pulp Fiction (1994) – Jackie Brown (1997) – Kill Bill (2003/2004) – Death Proof (2007) – Inglourious Basterds (2009) – Django Unchained (2012) – The Hateful Eight (2015)

Les 3 – Guillermo del Toro (1964): films als Cronos (1993) – Mimic (1997) – The Devil’s Backbone (2001) – Blade II (2002) – Hellboy (2004) – Pan’s Labyrinth (2006) – Pacific Rim (2013) – Crimson Peak (2015) – The Shape of Water (2017)

Les 4 – Alejandro G. Iñárritu (1963): films als Amores perros (2000) – 21 Grams (2003) – Babel (2006) – Biutiful (2010) – Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014) – The Revenant (2015)

Les 5 – David Fincher (1962-): films als Alien³ (1992) – Se7en (1995) – The Game (1997) – Fight Club (1999) – Panic Room (2002) – Zodiac (2007) – The Social Network (2010) – The Girl with the Dragon Tattoo (2011) – Gone Girl (2014), Mank (2020)

Les 6 – Darren Aronofski (1969): films als Pi (1998) – Requiem for a Dream (2000) – The Fountain (2006) – The Wrestler (2008) – Black Swan (2010) – Noah (2014) – Mother! (2017)

 

FILMANALYSE

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: zaterdag 30 okt. | 6, 13, 20, 27 nov. | 11 dec. | reserve 18 dec. | 11:00-13:00

 

Wat wil ik het publiek laten zien? Dit is de basisvraag voor elke filmmaker. Wie ga ik filmen, hoe ga ik filmen en waar ga ik dat doen? Door de verschillende onderdelen van film te behandelen zal duidelijk worden dat de antwoorden op deze vragen allemaal keuzes zijn die de uiteindelijke look van de film bepalen. Al deze elementen samen bepalen hoe de film beleefd zal worden door het publiek. Mooie zeventiende-eeuwse jurken geven een film bijvoorbeeld een romantisch tintje terwijl snelle montage en enge muziek meteen zorgen voor de nodige spanning. En sommige Hollywoodacteurs leven onder het mom van method-acting zelfs weken op straat om hun rol zo goed mogelijk te kunnen vertolken om de film de juiste sfeer mee te geven. Per onderdeel zullen filmfragmenten van zowel toen als nu een beeld schetsen van de manier waarop het gebruik van deze filmelementen een film maakt. De verschillende onderdelen die onder de loep worden genomen zijn: Cameravoering, Montage, Geluid, Acteren, Licht en Art-direction.

 

SCREENING SEX

Docenten: Kevin Toma & Mylaine Roelofs

Wanneer: woensdag 1, 8, 15, 22, 29 dec. | 5 jan. | reserve 12 jan. | 18:30-20:30

 

Seks is een heel intiem maar ook universeel fenomeen. We hebben er allemaal mee te maken. De manier waarop seks in film wordt gebruikt en gerepresenteerd (of juist niet) vertelt ons veel over het medium film zelf, over de makers, maar ook over de sociaal-maatschappelijke, historische en culturele context waarin een film tot stand komt. Andersom kan film ook weer een grote invloed hebben op de toeschouwer en de maatschappij. Het analyseren van de rol van seks en seksualiteit in film kan ons dus veel leren over het medium film, over onszelf en over de wereld om ons heen. Goede aanleiding voor deze prikkelende maar vooral leerzame cursus!

 

DOCUMENTAIRE: VAN ANALYSE NAAR PRAKTIJK

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 8, 15, 22, 29 jan. | reserve 5 feb. | 11:00-14:00

 

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden, zegt men weleens. Maar zegt het ook wat de maker bedoelt? Welke middelen kan je als documentairemaker inzetten om je verhaal te vertellen en te zorgen dat dit overkomt bij de kijker? In deze cursus gaan we aan de hand van fragmenten en verhalen uit de praktijk op zoek naar het verhaal van de documentairemaker. Vervolgens ga je zelf aan de slag met je eigen camera (mag ook een smartphone zijn). Je leert het beste uit je camera te halen, een verhaal te vertellen in slechts enkele shots, een interview op professionele wijze in beeld te brengen en zo te filmen, dat de montage eenvoudiger wordt. De cursus omvat naast de mondelinge instructie en een reader met alle informatie ook veel oefensessies in kleine groepjes. Ervaring niet vereist, de cursisten werken met hun eigen apparatuur. Huiswerk naar eigen inzicht.

 

FANTASTISCHE REGISSEURS REEKS 1 nieuw

Docenten: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 10, 17, 24 jan. | geen reserve | 18:30-20:30

 

Een nieuwe reeks die dit seizoen van start gaat richt zich op filmmakers die zich bewegen in de wereld van de fantastische film. Filmdocent Constant Hoogenbosch richt zich op vaak onafhankelijk opererende regisseurs die met veel enthousiasme en kleinere budgetten toch verrassend leuke films tevoorschijn toveren. Zo is er Charles Band, die naam maakte met de betere B-films in het horror- en sciencefiction genre. Hij wordt gevolgd door de illustere George A. Romero, die vooral bekend werd door zijn zombiefilms, maar ook tal van andere interessante films opleverde waar met een kritisch oog naar onze samenleving en consumptiemaatschappij wordt gekeken. De derde in deze reeks is de Spaanse lolbroek Álex de la Iglesia, die zijn horror en fantasy films brengt met een dikke knipoog en zorgt voor hilarische taferelen.

 

Les 1 – Charles Band (1951-) – films als Parasite, Ragewar, Trancers, Crash and Burn, Doctor Mordrid, Puppet Master: The Legacy, The Gingerdead Man, Evil Bong, DevilDolls, Corona Zombies.

Les 2 – George A. Romero (1940-2017) – films als Night of the Living Dead, Season of the Witch, The Crazies, Martin, Dawn of the Dead, Creepshow, Day of the Dead, Monkey Shines, The Dark Half, Land of the Dead, Diary of the Dead, Survival of the Dead

Les 3 – Álex de la Iglesia (1965-) – films als Acción mutante, El día de la bestia/Day of the Beast, La comunidad, Crimen ferpecto, Balada triste de trompeta, Las brujas de Zugarramurdi/ Witching and Bitching, Mi gran noche/ My Big Night, El bar

 

DE KUNST VAN HET KIJKEN

Docenten: Manon Uphoff & Iris van Vliet

Wanneer: woensdag 19, 26 jan. | 2, 9, 16, 23 feb. | reserve 2 mrt. | 18:30-20:30

 

We houden allemaal van verhalen, in allerlei vormen. We lezen, bekijken en vertellen ze aan elkaar. Verhalen nemen ons mee naar een andere wereld. Lokken ons in tekst en beeld naar de bioscoop, naar de boekwinkel, naar Netflix. Makers worden uitgedaagd om zich voor steeds bekwamere en actievere kijkers van nieuwe en andere perspectieven te bedienen. We kijken allang niet meer passief. Maar waarom vinden we het ene verhaal zo verrassend, goed en prikkelend en stelt het andere ons zo teleur? Wat maakt eigenlijk een goede vertelling? En kijken we zelf wel aandachtig genoeg? Aan de hand van inspirerende beeld- en tekstfragmenten en kleurrijke voorbeelden uit geprezen films en series gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen.

 

De cursus bestaat uit zes op elkaar aansluitende avonden van twee uur met als basis de volgende indeling:

 

Les 1: Introductie storytelling in films, televisieseries (en literatuur)

Les 2: Spelen met genre

Les 3: Plot en arena in vertellingen

Les 4: Hoe komt een personage tot leven?

Les 5: De dialoog als topje van de ijsberg

Les 6: Ritme, vorm & stijl, ‘montage’

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 16 nieuw

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 31 jan. | 7, 14, 21, 28 feb. | 7 mrt. | reserve 14 mrt. | 18:30-20:30

 

Ook in de nieuwe reeks 16 van de Grote Regisseurs heeft docent Constant Hoogenbosch weer heel wat moois in petto. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kan.

 

Les 1 – John Waters (1946-) – films als Mondo Trasho, Multiple Maniacs,  Pink Flamingos, Desperate Living, Polyester, Hairspray, Cry-Baby, Serial Mom, Pecker, Cecil B. DeMented, A Dirty Shame

Les 2 – William Friedkin (1935-) – films als The French Connection, The Exorcist, Sorcerer, Cruising, To Live and Die in L.A., Rampage, The Guardian, Rules of Engagement, Bug, Killer Joe

Les 3 – Ang Lee (1954-) – films als The Wedding Banquet, Eat Drink Man Woman, Sense and Sensibility, The Ice Storm, Crouching Tiger, Hidden Dragon, Hulk, Brokeback Mountain, Lust Caution, Taking Woodstock, Life of Pi

Les 4 – Wong Kar-Wai (1958-) – films als Ashes of Time, Chungking Express, Happy Together, In the Mood for Love, 2046, The Grandmaster,

Les 5 – Stephen Frears (1941-) – films als The Hit, My Beautiful Laundrette, Prick Up Your Ears, Sammy and Rosie Get Laid, Dangerous Liaisons, The Grifters, The Snapper, The Hi-Lo Country, High Fidelity, Dirty Pretty Things, The Queen, Philomena, Florence Foster Jenkins, Victoria & Abdul

Les 6 – Alan Parker (1944-2020) – films als Bugsy Malone, Midnight Express, Fame, The Wall (Pink Floyd), Birdy, Angel Heart, Mississippi Burning, The Commitments, Evita, Angela’s Ashes, The Life of David Gale

 

DOCUMENTAIRE MAKEN IN DE PRAKTIJK vervolg

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 5, 12, 19, 26 mrt. | reserve 2 apr. | max. 15 cursisten | 11:00-14:00

 

Op verzoek van cursisten van de cursus ‘Documentaire maken in de praktijk’ organiseren we ook dit jaar een korte vervolgcursus. Dus wil jij een extra stap zetten bij het maken van je eigen docu, web-video, videopitch, levensverhaal of videoblog, schrijf je dan opnieuw in via het formulier. Steeds meer mensen maken in hun werk of privé gebruik van video. Terecht, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, zegt men wel eens. De apparatuur is meestal wel voorhanden: met de huidige camcorders en smartphones kan je aardige beelden maken. Maar het valt nog niet mee om een echt mooi filmpje te maken. Of het nu gaat om een serieus plan voor een artistieke documentaire, een webvideo of een home-movie, er is een aantal basisregels en trucs, die ervoor zorgen dat je ondanks beperkte middelen toch een film maakt die het aanzien (en horen) waard is. In deze cursus leer je het beste uit je camera te halen en een verhaal te vertellen in beeld en geluid. De cursus gaat uit van een laag instapniveau en de cursisten werken met hun eigen apparatuur. Huiswerk naar eigen inzicht, de montage komt alleen theoretisch aan bod.

 

SCENARIO SCHRIJVEN

Docent: Loïs Luca

Wanneer: woensdag 9, 16, 23 mrt. | reserve 30 mrt. | 18:30-20:30

 

“Show don’t tell” is een veel gebruikt motto in de filmindustrie. Maar als je alleen woorden hebt, hoe doe je dat dan? In deze korte cursus scenarioschrijven gaan we aan de hand van schrijfopdrachten, het lezen van scènes, het bekijken van fragmenten en voldoende handvatten aan theorie een begin maken aan jouw (eerste) eigen scenario. Personage gedreven, met een sterk plot of misschien aan de hand van een thema, alles is mogelijk. Om te beginnen bij de vraag: Scenario schrijven, hoe doe je dat?

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 10 herhaling

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 21, 28 mrt. | 4, 11, 25 apr. | 2 mei | reserve 9 mei | 18:30-20:30

 

In deze herhaling van reeks 10 neemt Constant Hoogenbosch nogmaals een stel bekende en minder bekende regisseurs op de korrel. De namen zullen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren.

 

Les 1 – Bernardo Bertolucci (1941–2018) – films als Il conformista, Last Tango in Paris,  Novecento/1900, La luna,  The Last Emperor, The Sheltering Sky, Little Buddha, Stealing Beauty.

Les 2 – Giuseppe Tornatore (1956-) – films als Nuovo cinema Paradiso, Stanno tutti bene, The Legend of 1900/ La Leggenda del Pianista sull’Oceano, Malèna, La sconosciuta, Baarìa.

Les 3 – Alphonso Cuaron (1961–) – films als Great Expectations, Y Tu Mamá También, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Children of Men, Gravity, Roma.

Les 4 – Yorgos Lanthimos (1973–): films als Kynodontas (Dogtooth), Alps, The Lobster, The Killing of a Sacred Deer, The Favourite.

Les 5 – Frank Capra (1897–1991): films als It Happened One Night, Lost Horizon, Mr. Smith Goes to Washington, Meet John Doe, Arsenic and Old Lace, It’s a Wonderful Life.

Les 6 – Robert Wise (1914–2005): films als The Body Snatcher, The Day the Earth Stood Still, Run Silent, Run Deep, I Want to Live!, West Side Story, The Haunting, The Sound of Music, The Sand Pebbles, The Andromeda Strain, Star Trek: The Motion Picture.

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 17 nieuw

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 16, 23, 30 mei | 13, 20, 27 jun. | reserve 4 jul. | 18:30-20:30

 

In de nieuwe reeks 17 van de Grote Regisseurs pakt docent Constant Hoogenbosch weer heel wat moois uit. De namen zullen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren.

 

Les 1 – Peter Weir (1944-) – films als The Cars That Ate Paris, Picnic at Hanging Rock, The Last Wave, The Plumber, The Year of Living Dangerously, Witness, The Mosquito Coast, Dead Poets Society, The Truman Show, Master and Commander: The Far Side of the World,

Les 2 – Rolf de Heer (1951-) – films als Bad Boy Bubby, The Quiet Room, The Old Man Who Read Love Stories, The Tracker, Alexandra’s Project, Ten Canoes, The King Is Dead!, Charlie’s Country.

Les 3 – Henri-Georges Clouzot (1907-1977) – films als Le Corbeau, Quai des orfèvres, Manon, Le salaire de la peur, Les Diaboliques, La vérité.

Les 4 – Jean-Pierre Jeunet (1953-) – films als Delicatessen, La cité des enfants perdus/City of Lost Children, Alien: Resurrection, Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, Un long dimanche de fiançailles, Micmacs à tire-larigot, The Young and Prodigious T.S. Spivet (2013)

Les 5 – James Whale (1889-1957) – films als Hell’s Angels, Frankenstein, The Old Dark House, The Invisible Man, Bride of Frankenstein, Show Boat, The Man in the Iron Mask, Green Hell,  They Dare Not Love.

Les 6 – Richard Lester (1932-) – films als The Mouse on the Moon, A Hard Day’s Night, The Knack … and How to Get It, Help!, How I Won the War, The Bed-Sitting Room, The Three Musketeers, Juggernaut, The Four Musketeers, Robin and Marian, Cuba, Superman II, Superman III, Get Back.