logo
hd-img hd-img

Filmcursussen

Al ruim 15 jaar verzorgt het LHC diverse filmcursussen met een deskundig team van docenten, elk met hun eigen specialiteiten op het gebied van film. Tijdens de cursussen lichten de docenten hun filmkennis toe aan de hand van uiteenlopende voorbeelden en fragmenten. De cursussen worden gegeven in een van de filmzalen van het LHC. De nieuwe cursussen starten in oktober 2022 en lopen tot juni 2023.

 

Overzicht filmcursussen oktober 2022 tot en met juni 2023

Meer informatie per filmcursus vindt u verder onderaan deze pagina.

 

Fantastische regisseurs 2 | door Constant Hoogenbosch – nog enkele plaatsen vrij 
Maandag 17, 24, 31 okt. | 7 nov. | reserve 14 nov. | 18:30-20:30

 

Film & Filosofie | door Kevin Toma & Sabine Winters = VOL 
Woensdag 16, 23, 30 nov. | 7 dec. | reserve 14 dec. | 18:30-20:30

 

Grote regisseurs reeks 11 | door Constant Hoogenbosch – nog enkele plaatsen vrij 
Maandag 21, 28 nov. | 19 dec. | 9 jan. | reserve 16 jan. | 18:30-20:30

 

Screening Sex | door Kevin Toma & Mylaine Roelofs 
Woensdag 4, 11, 18, 25 jan. | reserve 1 feb. | 18:30-20:30

 

Filmgenres en filmstromingen | door Rudi de Boer
Zaterdag 7, 14, 21 en 28 jan. | reserve 4 feb. | 11:00-13:00

 

Grote regisseurs reeks 19 | door Constant Hoogenbosch
Maandag 23, 30 jan. | 6, 13 feb. | reserve 20 feb. | 18:30-20:30

 

De documentaire: van feit tot (deep) fake | door Annelotte Verhaagen
Zaterdag 4, 11, 18, 25 feb. | reserve 4 mrt. | 11:00-13:00

 

Scenario schrijven van taal naar beeld | door Loïs Luca
Woensdag 8, 15, 22 feb & 1 mrt (geen reserve)  18:30-20:30

 

(Betere) video’s maken voor social media  | door Annelotte Verhaagen
Zaterdag 11, 18, 25 mrt. | reserve 1 apr. | 11:00-14:00

 

Fantastische regisseurs 3 | door Constant Hoogenbosch
Maandag 6, 13, 20, 27 mrt. | reserve 3 apr. | 18:30-20:30

 

Scenario schrijven; ontwikkeling van personages | door Loïs Luca
Woensdag 8, 15, 22, 29 mrt. | reserve 5 apr. | 18:30-20:30

 

Grote regisseurs reeks 20 | door Constant Hoogenbosch
Maandag 8, 15, 22 mei. | 5 juni. | reserve 12 juni. | 18:30-20:30

 

Politiek in de Amerikaanse cinema | door Rudi de Boer
Zaterdag 8, 15, 22, 29 april reserve 6 mei | 11.00-13.00

 

Aanmelden

Enthousiast geworden? Mail dan het ingevulde inschrijfformulier naar filmcursus@hartlooper.nl. Als dit echt niet lukt is het eventueel ook mogelijk om een mail te sturen naar liane.stelling@gmail.com met daarin de volgende gegevens: naam, e-mail, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, de naam van de cursus en of u in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief.

KLIK HIER VOOR HET INSCHRIJFFORMULIER EN DE prijzen

 


Meer informatie filmcursussen tot en met juni 2023

 

 

fantastische regisseurs 2

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 17, 24, 31 okt. | 7 nov. | reserve 14 nov. | 18:30-20:30

 

In de tweede sessie van deze nieuwe reeks graaft filmdocent Constant Hoogenbosch wederom 4 filmmakers op die zich bewegen in de wereld van de fantastische film. Het zijn vaak onafhankelijk opererende regisseurs die met veel enthousiasme en kleinere budgetten toch verrassend leuke films tevoorschijn toveren. Zo is er Terence Fisher, die jarenlang het boegbeeld vormde van de illustere Hammer Film Productions. Uit Chili komt Alejandro Jodorowsky, die met zijn uitzinnige, psychedelische films tot een ware cultheld uitgroeide. In Italië treffen we Mario Bava aan, die zich in de loop der jaren opwerkte tot een ware cultheld en uitdrager van de fantastische film. De laatste van dit trio komt Japan. Regisseur Ishirô Honda was bevriend met Akira Kurosawa, werkte veel met hem samen, maar werd zelf vooral bekend als de man achter talloze kaiju films, waarvan Godzilla (Gojira) het startschot werd.

 

17 okt – Terence Fisher (1904–1980) – films als Spaceways – The Curse of Frankenstein – Dracula (Horror of Dracula) – The Revenge of Frankenstein – The Hound of the Baskervilles – The Mummy – The Two Faces of Dr. Jekyll – The Curse of the Werewolf – The Phantom of the Opera – The Gorgon – The Devil Rides Out (The Devil’s Bride) – Frankenstein and the Monster from Hell

 

24 okt– Alejandro Jodorowsky (1929-) – films als El Topo – The Holy Mountain – Tusk – Santa sangre – The Rainbow Thief – La danza de la realidad – Poesía sin fin.

 

31 okt – Mario Bava (1914–1980) – Baron Blood – A Bay of Blood – Black Sabbath – Black Sunday/La Maschera del Demonio – Caltiki, The Immortal Monster – Danger: Diabolik – Erik the Conqueror – Five Dolls for an August Moon – Hatchet for the Honeymoon – Kill, Baby, Kill – Lisa and the Devil – Planet of the Vampires –  I Vampiri

 

7 nov. – Ishirô Honda (1911–1993) – Godzilla – Rodan – The Mysterians – Varan the Unbelievable – Battle in Outer Space – Mothra – King Kong vs. Godzilla – Ghidorah, the Three-Headed Monster – Frankenstein Conquers the World – King Kong Escapes – All Monsters Attack    – Space Amoeba – Terror of Mechagodzilla.

 

 

film & filosofie

Docent: Kevin Toma & Sabine Winters

Wanneer: woensdag 16, 23, 30 nov. | 7 dec. | reserve 14 dec. | 18:30-20:30

 

Film als (een nieuwe, andere vorm van) filosofie: dat is opnieuw de invalshoek van de tweede cursus over Film en filosofie. Zelfs wanneer we geloven dat we bij een film het verstand op nul kijken, trekken we voortdurend conclusies over wat we zien en horen en worden we constant aan het denken gezet. Als film ons aan het denken kan zetten, zou film dan niet ook een vorm van filosoferen kunnen zijn? Op papier al snel abstracte onderwerpen worden dankzij films zichtbaar én voelbaar. Film kan de toeschouwer laten filosoferen zoals dat met woorden onmogelijk is, en dat zelfs zonder expliciet terug te grijpen op filosofische teksten en stellingen. Dat is wat Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma en filosoof Sabine Winters u willen laten zien, aan de hand van de volgende onderwerpen:

 

Film en verbeelding

Utopie en dystopie

Film en identiteit

Het dierlijke perspectief

 

Bij elk onderwerp staat het plezier van het actieve, bewuste én filosofische filmkijken voorop. De cursus valt ook te volgen voor wie de eerste reeks Film en filosofie heeft gemist. Voor deelname is geen enkele ervaring met filosofie vereist.

 

 

fantastische regisseurs 11

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 21, 28 nov. | 19 dec. | 9 jan. | reserve 16 jan. | 18:30-20:30

 

Ook dit seizoen zijn de grote regisseurs onder hoede van filmdocent Constant Hoogenbosch terug. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kan. Hoogenbosch bespreekt de ins en outs van het werk van de regisseurs, plaatst ze in een breder cultuurhistorisch kader en toont hun invloed.

 

21 nov. – John Carpenter (1948–): films als Dark Star (1974), Assault on Precinct 13 (1976), Halloween (1978), Elvis (1979), The Fog (1980), Escape from New York (1981), The Thing (1982), Christine (1983), Starman (1984), Prince of Darkness (1987), They Live (1988), In the Mouth of Madness (1994).

 

28 nov. – Spike Lee (1957–): films als Do the Right Thing (1989), Jungle Fever (1991), Malcolm X (1992), Crooklyn (1994), Clockers (1995), Summer of Sam (1999),  25th Hour (2002), Inside Man (2006), Oldboy (2013), BlacKkKlansman (2018).

 

5 december niet i.v.m. Sinterklaas.

 

12 december niet i.v.m. vakantie.

 

19 dec – James Cameron (1954–): films als The Terminator (1984), Aliens (1986), The Abyss (1989), Terminator 2: Judgment Day (1991), True Lies (1994), Titanic (1997), Avatar (2009)..

 

9 jan. – Peter Jackson (1961–): films als Bad Taste (1987), Braindead (1992), Heavenly Creatures (1994), The Frighteners (1996), The Lord of the Rings trilogie, King Kong (2005), The Lovely Bones (2009), The Hobbit trilogie, They Shall Not Grow Old (2018)..

 

 

Screening sex

Docent: Kevin Toma & Mylaine Roelofs

Wanneer: woensdag 4, 11, 18, 25 jan. | reserve 1 feb. | 18:30-20:30

 

Screening Sex: over de filmische verbeelding van seks en seksualiteit

 

Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma en filmwetenschapper Mylaine Roelofs richten zich met veel plezier en enthousiasme op de wijze waarop seks in film wordt gebruikt en in beeld wordt gebracht (of juist niet). De filmische omgang met seks zegt veel over het medium zelf, maar ook over de specifieke context waarin een film tot stand is gekomen. Andersom kan de filmische verbeelding van seks ook weer grote invloed hebben op de toeschouwer en de maatschappij. Een prikkelende, leerzame en lichtvoetige cursus die stilstaat bij onderwerpen zoals de relatie tussen tonen en verhullen, de kruisbestuiving tussen mainstream en porno, seks en genre, seksuele taboes en de (fe)male gaze. Dit alles natuurlijk aan de hand van talrijke, soms behoorlijk expliciete filmfragmenten die door de docenten steeds in de juiste cultureel-historische context worden geplaatst.

 

 

filmgenres en filmstromingen

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: zaterdag 7, 14, 21 en 28 jan. | reserve 4 feb. | 11:00-13:00

 

Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefictionfilm of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres zoals de found-footage-film en er zijn genres die bijna niemand meer kent simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt zoals het White Picket Fence genre. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Denk aan het Duits Expressionisme van de jaren ‘20 of het Italiaans Neorealisme van de jaren ’40 en ’50. Filmmakers proberen buiten deze hokjes te blijven maar lukt dat ook?

 

 

DE GROTE REGISSEURS REEKS 19

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 23, 30 jan. | 6, 13 feb. | reserve 20 feb. | 18:30-20:30

 

Ook dit seizoen zijn de grote regisseurs onder hoede van filmdocent Constant Hoogenbosch terug. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kan. Hoogenbosch bespreekt de ins en outs van het werk van de regisseurs, plaatst ze in een breder cultuurhistorisch kader en toont hun invloed.

 

23 jan. – Mike Leigh (1943-) – Naked – Secrets & Lies – Topsy-Turvy – Vera Drake – Happy-Go-Lucky – Another Year – Mr. Turner

 

30 jan. – Baltasar Kormákur (1966-) – 101 Reykjavík – The Sea – A Little Trip to Heaven – Jar City – White Night Wedding – Contraband – The Deep – 2 Guns – Everest – The Oath – Adrift – Beast

 

6 feb. – George Miller (1945-) – Mad Max (en de vervolgfilms) – The Witches of Eastwick – Lorenzo’s Oil – Happy Feet – Three Thousand Years of Longing

 

13 feb. – Phillip Noyce (1950-) – Dead Calm – Patriot Games – Clear and Present Danger – The Bone Collector – Rabbit-Proof Fence – Catch a Fire – Above Suspicion

 

 

de documentaire: van feit tot (deep) fake

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 4, 11, 18, 25 feb. | reserve 4 mrt. | 11:00-13:00

 

De documentaire is al oud, net zo oud als de cinema zelf, in feite. De documentairefilm heeft zich echter in de loop van vele jaren ontwikkeld tot een ongelooflijk veelzijdig genre, waarin zowel ruimte is voor feitelijkheid als verbeelding. Nieuwe technieken hebben de vorm en stijl steeds weer beïnvloed, zoals het opnemen van direct geluid in de jaren ’50, de digitale video vanaf de jaren ’80 en de mogelijkheden om beeldmateriaal met slimme software zo te bewerken, dat het resultaat alleen door experts van ‘echt’ te onderscheiden is. In deze cursus kijken we aan de hand van fragmenten van nu en toen naar de manier waarop de documentairemaker een verhaal vertelt. Welke keuzes zijn gemaakt en wat is het effect daarvan op ons, de kijker? Een inspirerende reis van feit tot (deep) fake (en weer terug).

 

 

scenario schrijven van taal naar beeld

Docent: Loïs Luca

Wanneer: woensdag 8, 15, 22, 29 feb. | reserve 1 mrt. | 18:30-20:30

 

Hoe schrijf je een scenario?

In deze cursus van vier bijeenkomsten, gaan we kijken naar de basistechnieken voor het schrijven van een scenario. Je hebt een idee in je hoofd, misschien zelfs al wel een paar scenes of een heel verhaal, maar hoe zet je dit verhaal op papier? Waar begin je en hoe ga je verder?

We gaan kijken naar het verschil tussen schijven voor proza en schrijven voor film. Hoe zet je de beelden in je hoofd om tot woorden op papier die uiteindelijk weer beelden op een groot doek zullen worden? En als je eenmaal begonnen bent met schrijven, hoe bouw je dan een verhaal?

Door middel van opdrachten, voorbeelden en een aantal technieken, werken we samen aan het begin van je eigen scenario.

 

 

(Betere) video’s maken voor social media

Docent: Annelotte Verhaagen

Wanneer: zaterdag 11, 18, 25 mrt. | reserve 1 apr. | 11:00-14:00

 

Iedereen weet wel dat je met je smartphone kunt filmen, maar het resultaat is niet altijd wat je ervan verwacht. Je legt de mooiste gebeurtenissen vast, maar het gevolg is dat je telefoongeheugen volstaat met losse beelden, zonder dat je er ooit echt iets mee doet. Herkenbaar? Doe dan mee met deze cursus en haal het beste uit je eigen smartphone. Of je nu een ambitieuze vlogger bent, de mogelijkheden van Instagram of TikTok wilt ontdekken, of de video’s op je eigen YouTube-kanaal wilt verbeteren. Je leert mooie composities maken (horizontaal, verticaal of vierkant), een verhaal vertellen in enkele beelden, effectief gebruikmaken van filters, tekst en muziek, en monteren met een (gratis) app. Speciale voorkennis of technisch inzicht is niet nodig. Je werkt met je eigen smartphone.

 

 

fantastische regisseurs 3

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 6, 13, 20, 27 mrt. | reserve 3 apr. | 18:30-20:30

 

In de derde sessie van deze nieuwe reeks openbaart filmdocent Constant Hoogenbosch wederom 4 filmmakers die zich bewegen in de wereld van de fantastische film. Het zijn vaak onafhankelijk opererende regisseurs die met veel enthousiasme en kleinere budgetten toch verrassend leuke films tevoorschijn toveren. Zoals de inventieve William Castle, die zijn goedkoop gemaakte horror- en spektakelfilms gepaard liet gaan van uitzinnige gimmicks. Dan gaan we naar Australië voor OZploitation koning en pionier van het eerste uur Brian Trenchard-Smith. In de VS vinden we dan Albert Pyun en Stuart Gordon. Twee namen waar je niet omheen kunt als je kijkt naar de met veel fantasie gemaakte betere B-films.

 

6 maart – William Castle (1914–1977) – films als Macabre – House on Haunted Hill – The Tingler – 13 Ghosts – Homicidal – Mr. Sardonicus – The Old Dark House – I Saw What You Did – Let’s Kill Uncle – The Spirit Is Willing – Project X – Shanks.

 

13 maart – Brian Trenchard-Smith (1946-) The Man from Hong Kong – Stunt Rock – Day of the Assassin – Turkey Shoot – BMX Bandits – Day of the Panther – Out of the Body – Night of the Demons 2 –

 

20 maart – Albert Pyun (1954-) The Sword and the Sorcerer – Radioactive Dreams – Cyborg – Captain America – Dollman – Nemesis – Hong Kong 97 – Omega Doom – Sorcerers – Max Havoc: Curse of the Dragon – Tales of an Ancient Empire –

 

27 maart – Stuart Gordon (1947–2020) Re-Animator – From Beyond – Dolls – Robot Jox – The Pit and the Pendulum – Castle Freak – Space Truckers – Dagon – Edmond –

 

 

scenario schrijven; ontwikkeling van personages

Docent: Loïs Luca

Wanneer: woensdag 8, 15, 22, 29 mrt. | reserve 5 apr. | 18:30-20:30

 

Is mijn hoofdrol een mens of personage?

De meeste films hebben een hoofdpersonage, eentje die in elke scene voortkomt, op wiens schouders het verhaal steunt. In deze cursus duiken we dieper in de leefwereld van onze personages. Hoe creëer je een mens? Wanneer is iemand een mens van vlees en bloed en wanneer stop je met kijken naar een film omdat je het niet meer geloofd? Hoe creëer je een held of een schurk? Wat maakt iemand de perfecte slechterik?

We gaan aan de slag met de personages uit jullie verhalen. Door middel van verschillende schrijfopdrachten gaan we onderzoeken wat een personage precies is en hoe we ze tot leven laten komen. Vervolgens zullen we kijken hoe je je personage in kan zetten in je verhaal. Hoe geef je je personage ontwikkeling? Hoe kan je personage voor onverwachte wendingen zorgen?

 

 

de grote regisseurs reeks 20

Docent: Constant Hoogenbosch

Wanneer: maandag 8, 15, 22 mei. | 5 juni. | reserve 12 juni. | 18:30-20:30

 

Ook dit seizoen zijn de grote regisseurs onder hoede van filmdocent Constant Hoogenbosch terug. Ook nu zullen de namen bekend zijn en wanneer dat niet het geval is, bieden de lessen een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het werk van de toonaangevende regisseurs die de revue passeren. Het zijn regisseurs uit heden en verleden waar een rechtgeaarde filmliefhebber niet omheen kan. Hoogenbosch bespreekt de ins en outs van het werk van de regisseurs, plaatst ze in een breder cultuurhistorisch kader en toont hun invloed.

 

8 mei – Volker Schlöndorff (1939-) Michael Kohlhaas – Die verlorene Ehre der Katharina Blum – Die Blechtrommel – Die Fälschung – Un amour de Swann – Death of a Salesman – A Gathering of Old Men – The Handmaid’s Tale – Palmetto – Der neunte Tag – La mer à l’aube

 

15 mei – Lukas Moodysson (1969-) Fucking Åmål – Tillsammans/Together – Lilja 4-ever – A Hole in My Heart – Container – Mammoth – Vi är bäst!/We Are Best!

 

22 mei – Hou Hsiao-Hsien (1947-) The Green, Green Grass of Home – The Boys from Fengkuei – A Time to Live, a Time to Die – Dust in the Wind – A City of Sadness – The Puppetmaster – Goodbye, South, Goodbye – Millennium Mambo – Café Lumière – Three Times – Le voyage du ballon rouge – The Assassin – Shulan River

 

5 juni – Chen Kaige (1952-) Yellow River – Life on a String – Farewell My Concubine – Temptress Moon – The Emperor and the Assassin – Together – The Promise – Sacrifice – Caught in the Web – Monk Comes Down the Mountain – Legend of the Demon Cat – The Battle at Lake Changjin

 

 

politiek in de amerikaanse cinema

Docent: Rudi de Boer

Wanneer: zaterdag 8, 15, 22, 29 april reserve 6 mei | 11.00-13.00

 

Het is een tumultueuze tijd voor de Amerikaanse democratie. Maar de geschiedenis toont aan dat er altijd al reuring is geweest in hun politiek. De Amerikaanse film is al sinds het sinds het begin nauw betrokken bij wat er zich allemaal afspeelt binnen de politieke arena. Vier avonden lang duiken we in de wereld van de Amerikaanse politiek aan de hand van diverse fragmenten. Niet alleen de echte klassiekers passeren de revue ook films series en documentaires waar je waarschijnlijk nooit van gehoord hebt schetsen een beeld van deze intrigerende wereld. We zien spannende presidentsraces het leven in het Witte Huis en diverse crises waarmee Amerikaanse presidenten te maken hebben gehad. Ook zal tijdens deze lessen de verbeeltenis van grote politieke gebeurtenissen (van de moord op Kennedy en de Civil Rights Movement tot Wikileaks, terrorisme en recente bewegingen (als MeToo en Black Lives Matter) in film geanalyseerd worden.