Psychoanalyse & Film: Frantz

Omschrijving
Psychoanalyse & Film is een jaarlijks terugkerende reeks van zes bijzondere filmvertoningen. Steeds is er een inleiding door een deskundige op het gebied van de psychoanalyse en na afloop de mogelijkheid tot discussie.

De Eerste Wereldoorlog is afgelopen. In een Duits dorp bezoekt Anna elke dag het graf van haar verloofde, die sneuvelde aan het front in Frankrijk. Op een dag merkt ze de Fransman Adrien op die bloemen op hetzelfde graf legt. Zijn aanwezigheid zo kort na de Duitse nederlaag verhit de gemoederen in het dorp, maar Adrien laat zich niet zomaar afschrikken. Hij is naar Duitsland gekomen om zijn respect te tonen aan een Duitse jongen die dezelfde oorlog als hij meemaakte. Een jongen die zonder een oorlog wellicht ooit tot zijn vriendengroep had kunnen behoren. De ontmoeting tussen Anna en Adrien heeft een onverwachts effect op beide levens. Onzekerheden en angsten worden aangewakkerd, maar biedt ze beiden ook een bijzondere kans om de oorlog te verwerken en hun levensgeluk te hervinden.
Met inleiding door psychiater, psychoanalytica Sacha Marlisa


Regie François Ozon
Cast Pierre Niney, Ernst Stötzner, Johann von Bülow, Anton von Lucke, Paula Beer, Marie Gruber, Cyrielle Clair,
Release 13 mrt 2019
Productiejaar 2016
Speelduur 113 minuten
Gesproken taal
Ondertitelde taal
Kijkwijzer

Speeltijden (klik op de tijden om te reserveren)

wowo 13 maartmrt 19:00

Recensies

De Morgen   ★★★★   (vier sterren)
De eerste zwart-wit prent, dan nog hoofdzakelijk in het Duits, waar de Franse regisseur François Ozon mee uitpakt, is een film met een pacifistische boodschap waar de wereld meer dan ooit nood aan heeft. Een liefdevolle prent over de pijn van het vijandig zijn.

De Volkskrant   ★★★★   (vier sterren)
Ozon schreef een slim script, dat de kijker voortdurend op het verkeerde been probeert te zetten. Moet je alles van iemand weten, of geldt juist het omgekeerde? En wat zijn de emotionele consequenties als je niet alles vertelt? Het knappe van Frantz is dat Ozon dit alles bevraagt zonder daarbij de menselijkheid van de personages uit het oog te verliezen. Het maakt de film even aangrijpend en pijnlijk als actueel en complex.

NRC   ★★★★   (vier sterren)
Dat Frantz tot de sterkste, meest onroerende films van de Franse regisseur François Ozon behoort, heeft veel te maken met de perfecte casting. Ondanks het ernstige uitgangspunt is Frantz toch een film die de kijker hoopvol en niet compleet verslagen of gedeprimeerd achterlaat. Ozon heeft met de film een overtuigende – gelukkig niet te simplistische – ode gebracht aan de menselijke veerkracht.

VPRO Cinema   ★★★★   (vier sterren)
Remake van Ernst Lubitsch' Broken Lullaby (1932). Regisseur Ozon (Sous le sable, 8 Femmes) zet dat verhaal volledig naar zijn hand. Ozon schoot Frantz naar eigen zeggen in zwart-wit omdat de herinnering aan WO I uitsluitend in zwart-wit is.

De Filmkrant   ★★★★   (vier sterren)
Frantz onderzoekt hoe moeilijk en belangrijk eerlijkheid is, op persoonlijk, familiaal, nationaal én Europees niveau. "Soms doet een leugen minder pijn", zegt zelfs een pastoor, hoewel Frantz ook laat zien dat bijvoorbeeld blind nationalisme, gebaseerd op (gedeeltelijke) onwaarheden, juist heel gevaarlijk kan zijn.


  • slide_still1_Frantz_241016_big.jpg
  • slide_still2_Frantz_241016_big.jpg
  • slide_still4_Frantz_241016_big.jpg
  • slide_still5_Frantz_241016_big.jpg